Lisainfo
EKA Aksessuaari ja köite osakond 105
Konkurss-näitus “Perspektiivid”
2022
- Töö järjekorra number ja autori nimi (nähtav pildi avades)
- Töö/projekti nimetus
- Valmimise aasta
- Töö kirjeldus ja kontseptsioon
1. Amalie Frederikke Duborg (Kolding Design School)
Jalutuskäik kibuvitsaga
2019
Naine on rändaja. Selles teoses kannab ta endaga kogu seda koormat, mida naiseks olemine nõuab, kuid ka kogu selle rõõmu ja ilu. Kott on kaetud Swarovski kristallidest roosidega ja seestpoolt täidetud kõige pehmema kunstkarusnahaga.
2. Anari Västrik
Naha traditsiooniliste dekoratiivtehnikate rakendamine alternatiivsetel materjalidel
2019
Seoses ühiskonnas aset leidvaga on hakanud disainimaailma tekkima üha enam uusi materjale. Inimesed otsivad jätkusuutlikke ja mitteloomseid alternatiive, mistõttu annavad insenerid endast parima, et neid välja töötada. Paraku tekitab selline olukord probleeme disaineritele, kelle loomingut iseloomustab nende isiklik käekiri ja traditsiooniliste nahakaunistustehnikate kasutamine. Nüüd peavad disainerid oma töö kvaliteedi säilitamiseks uusi materjale enne nende kasutamist tundma õppima, kuid see on nii aja- kui ka ressursimahukas. Kuid mis saab nendest kaunistustehnikatest, mis on kõrgelt hinnatud ja mängivad sellel alal olulist rolli? Nendest, mis sõltuvad täielikult naha kui materjali omadustest? Kas uued materjalid suudavad säilitada kaunistustehnikaid ning kas need õigustavad enda kasutamist naha asemel?
Töös panin proovile materjalid, mis polnud veel turule jõudnud või pole seal eriti kaua jõudnud olla, et näha, kuidas need kaunistustehnikate rakendamisega hakkama saavad. Et seda võimalikult lihtsalt ja üheselt mõistetavalt esitleda, andsin oma töös ülevaate tehnikate rakendamisest taimparknahal, millest need tehnikad alguse on saanud. Tehnikad, mis töös kasutust leiavad, on tempel- ja klišeetrükk, nahavool, marmoreerimine ja kuldamine. Lisaks sellele intervjueerisin tudengeid, disainereid ja oma ala spetsialiste, et saada selgust, kas ja kui suur on nende tegelik huvi alternatiivsete materjalide ja kaunistustehnikate kasutamise vastu. Et materjalid tõeliselt proovile panna, lõin jalatsiteseeria, kuna just nende loomeprotsess nõuab materjalilt enim.
3. Anari Västrik, Carmen Sibbul, Eva Lotta Tarn, Kelian Luisk (YKK eriauhind)
NaturCultural
2020
Jalatsite kontseptsioon on pidevas muutumises: käitumisnormide muutumine, kasvav huvi uute materjalide vastu ning tehnoloogilised arendused, mis võimaldavad rohkem arvestada inimeste (jala)eripärade ja keskkonnast tingitud vajadustega.
Projekti eesmärk oli luua jalats, mis tõstaks kandja teadlikkust jalatsites kasutatavatest materjalidest ning konstruktsioonist. Tudengid analüüsisid levinumaid materjale, mille põhjal töötati välja prototüüp.
Projekti tulemiks on lihtsa konstruktsiooniga jalats, mis on keskkonnasõbralik – õmmeldud tald, naturaalne täitematerjal ja puuduvad muidu levinud termoplastikust tugevdusmaterjalid. Kasutaja saab jalatsit täiendada vastavalt olemasolevatele materjalidele.
4. Anna Beiglböck
Ich bin Ich
2022
„Das kleine Ich bin Ich“ on Austria lasteraamat, mille aluseks on „loom“, kes otsib oma identiteeti. Kasutasin seda selle projekti lähtepunktina.
Töötades ideega, et otsid ennast ja samal ajal mõistad, et keegi ei ole kunagi välismaailma mõjust puutumata, jõudsin järeldusele:
See on elu punane saatuseniit.
Kõndida kellegi teise jälgedes – sellest ei saa kuidagi mööda, me ei ole keegi esimene elusolend sellel planeedil – ja samal ajal otsida oma teed.
Punane niit tähistab neid viise – neid väliseid asju, mida ei saa tegelikult maha raputada. Sinu keskkond mõjutab sind. Kas see teeb su selleks, kes sa oled? Osaliselt. Nii et see on alati osa meist. Osa igaühest. Osa, mida ei saa maha raputada.
Objekt ühendab kaks kätt üheks kindaks. Nad sulavad üksteisega kokku. Eespool mainitud ühendus, mida ei saa unarusse jätta. See kinnas on neid ideid meenutav esindaja. Mõistmine lihtsalt ühiskonda ja inimesi jälgides, et keegi ei saa vabaneda kellegi teise ideest, mõjust, suunavast käest meie kui inimeste arengule, oli oluline järeldus, milleni jõudsin oma uurimisel selle projekti käigus.
Kinnas on valmistatud puhtast tüllist – habras ja peaaegu nähtamatu nagu minevik, mis laotub meie üle. Kindad on kerged, peaaegu mitte nähtavad, kuid siiski olemas.
„Ich bin Ich“ – „Ma olen see, kes ma olen“ – on järg fraasile „Ma olen see, kelleks mind kujundati“. Mind kujundasid ma ise ja teised. „Ma olen see, kes ma olen“ on kujundanud ka tee, mida enne mind käidi ja tee, mida mina ise otsustasin edasi käia.
5. Anna Carina Dahl-Weile (Kolding Design School)
Minu pääsetee
2021
Tants on minu jaoks vabanemine, kus ma ei pea mõtlema millelegi muule kui sammudele. Iga kord, kui ma kuulen muusikat, kujutan alati ette, milliseid samme võiks kasutada. See toob mulle alati naeratuse näole.
Kõigepealt lõin kollaaži, et püüda taasluua seda tunnet, mis mul tantsimise ajal tekib. Kuidas iga samm, iga väike sõrmeliigutus või detail mängib olulist rolli sujuva ja voolava tantsu loomisel. See ei pea toimuma laval, vaid võib olla lihtsalt midagi, mida sa iseenda jaoks teed.
Valmistasin koti nii, et mõlemat külge on võimalik kasutada esiküljena. Seda saab olenevalt meeleolust või olukorrast ümber keerata. Üks pool on helge ja mänguline, teine rahulik ja lõdvestunud. Nagu kaks erinevat osa ühest ja samast tantsust.
6. Anna Gøtske Kvorning (Kolding Design School)
Softwear
2022
Orgaanilistest ja futuristlikest vormidest inspireeritud jalats. Selles projektis on põhirõhk olnud erinevate digitaalsete tööriistade kasutamisel ja nende kombineerimisel klassikalise kingatööga seotud analoogtööriistadega.
Jalats koosneb paindlikust, 3D-trükitud tallast, mis on kujundatud jalatsi liistu ümber. Jalatsi liist on 3D-skannitud ja seda on kasutatud 3D-tarkvaras Rhino eeskujuna talla projekteerimisel. Tald on 3D-trükitud filamentkiust nimega Filaflex 82 A. Pealne ja vooder on valmistatud Ecco sponsoreeritud nahast ja seemisnahast ning selle osa jaoks on kasutatud just traditsioonilisi jalatsivalmistamise tehnikaid. Lisaks on digitaalsed ja analoogvahendid ühendatud valuprotsessis, mida kasutatakse talla põhja alla pressitud logo jaoks. Logo pressimine hõlmab 3D-trükkimist valuvahaga, mille järel on kasutatud traditsioonilisi ja analoogseid valutehnikaid.
7. Anneli Filipov
Mu koduke on tilluke
2022
Kiiresti muutuvas maailmas otsib Hing pelgupaika, üht mõnusat väikest pesa. Nahast valminud käekott on minimudel minu unistuste kodust. Perspektiiviks on elu eemal linnamelust. Selle käekotiga manifesteerin endale tulevikku, sest kõik suured asjad saavad alguse väikestest.
8. Annesofie Bundell, Yousra Laissaoui, Kristian Stougaard, Maria Kirk & Karoline Elsig (Kolding Design School; eriauhind fotograaf Jana Anhalt fotoseeria)
Vastupidav trots – mäss tundmatu vastu
2019
Durable Defiance on multidistsiplinaarne projekt mille taga on disainerid Annesofie Bundell, Yousra Laissaoui, Kristian Stougaard, Maria kirk ja Karoline Elsig. Kingakollektsioon hõlmab kliimamuutuste vältimatut tulevikku, valmistades kandja ette tundmatuks.
Jalats nr 1 on mässaja – ülimalt kõrgetasemeline jalats järgmise taseme ellujääjate jaoks. See on valmistatud vetruvatest taldadest, et hüpata mööda rändrahne ja killustikku. Jalatsil on helkurribad, eemaldatavad ujuvseadmed ja valgustid ning pehmendused keelel, et vältida kukkumistel tekkivaid vigastusi.
Jalats nr 2 keskendub kaitsele – veekindlad haarduvate taldade ja pehmendatud keelega jalatsid on valmistatud nahast, Gore-Texist ja neopreenist. Tulekindlast tekstiilist valmistatud sisemine sokk on märgistatud ohutusjuhistega, selle üles tõmmata, et pakkuda kaitset kuumades temperatuurides.
Jalats nr 3 on keskendub hõljumisele ja ujumisele – jalatsil on eemaldatavad tallad märgade tingimustega kohanemiseks, tulekindel sokk ja eemaldatav ujuvseade.
9. Annesofie Bundell & Amalie Duborg (Kolding Design School)
Materiaalsed narratiivid
2020
Kott on kavandatud vastuseks küsimusele „Kuidas me võiksime materjali timmimisega valmistada koti, mis keskendub materjali taaskasutamise võimalustele, kui see on oma algse otstarbe minetanud?“ Kott on konstrueeritud nii, et see sobib ringlussüsteemi, mis võimaldab materjale kasutada ja ikka uuesti uutes kotidisainides kasutada.
10. Cristin Ríchard (Kolding Design School)
Ohustatud liik
2021
Ohustatud liik (2021): See teos kõrvutab vanu raamatuid invasiivse liigi karvkattega. Mõlemad on arvukad, kuid füüsilisi raamatuid võib lähitulevikus ähvardada kadumine.
11. Cristin Ríchard (Kolding Design School)
Üleliigne pagas
2019
Üleliigne pagas (2019): Üks kümnest läbikumavast käekotist, mis on valmistatud lihapakenditööstuse kõrvalsaadustest, uurib ideed kujundlikust pagasist, mida me kõik endaga läbi elu kanname, ning jätkusuutlikkuse kehastamist põlisrahvaste tavade
12. David Rodriguez (Detroit College for Creative Studies)
Lutsiferaas
2021
„SELLE OLENDI LAINELINE SELGROOG EI MURDUNUD KUNAGI, SEE KULGES SUJUVALT, NAGU OLEKS TA TEHTUD ELAVHÕBEDAST.“
Kasutades Mariko Mori ja Zaha Hadidi töid oma uurimistöö katalüsaatorina, olin vaimustuses post-postmodernismi ja digitaalse modernismi kohta käivatest kirjutistest. Mõlemad kontseptsioonid ajendasid mind arendama seda aksessuaaride kollektsiooni, mis põhineb orgaanilistel vormidel ja bioluminestseeruvatel olenditel. Samblikud, virtuaalne/liikuv/täispuhutav arhitektuur ja muusikavideod andsid mu tööle narratiivi. Kujundamise ajal mõtlesin ma erinevatele vaatenurkadele, mille alt igat objekti võib näha, eriti luues ülisuurt helkivat kotti. Materjale on nende peegeldava iseloomu tõttu raske vaadata. Kuid ükskõik kui raske see ka ei ole, ei takista see publikut lähemale tõmbamast. Alkeemik, kes mässab oma segudega, on loonud ingellike, eeterlike proportsioonidega morfse olendi. „Muusa“ oli laborikatse.
13. Dina Aller
METAMORFOOS
2020
Oleme oma arengus sammu tagasi astunud.
Meie igapäevased valikud on meie eest ära tehtud, me tarbime ette antud mudeli järgi ning me teeme oma otsuseid vaid näiliselt. Inimkonna tarbimine põhineb meelelahutusel, me ei kompa enam piire…
Elame justkui kahes maailmas: üheks on meie igapäevane argielu, siin ja praegu, ning teiseks on paralleelmaailm – sotsiaalmeedia. Kumb on tähtsam? Kumb on päris?
Kollektsiooni loomisel oli mul soov rõhutada tähelepanu materjalivalikule ja tarbimisele.
Kollektsioonis on 3 nahast kotti, mille vorm meenutab materjali poolest paberist, tekstiilist ja plastikust kotte.
14. Dina Aller
Mikita Valdur raamatu “Mine Metsa” prantsuse köide
2019
Raamat on valminud EKA prantsuse köite projekti raames.
Minu oli saada praktilised alusteadmised kaasaegsed eksklusiivköite loomise põhimõtetest. Teostada tüpograafilise raamatu sisupoognate analüüs. Siduda erinevaid materjale ja tehnoloogiaid. Luua kunstiline köide koos selle raamatu sisuga.
Juhendajad: Lennart Mänd, Feliks Sarv
Konsultant: Eve Kaaret
2020 – 2022 Raamatut on eksponeerinud mitmetel näitustel Eestis.
2020. aastal hinnati raamat rahvusvahelisel konkurss-näitusel “SCRIPTA MANENT VI” “Parima tudengitöö” nominatsioonis kulla vääriliseks.
15. Dina Aller
HOIA SOOJAS
2022
“Hoia soojas” kollektsioon koosneb kahest esemest – labakindad ja saapad. See kollektsioon on jätk 2019.-2020. aastal loodud peakatete kollektsioonile. Selle projekti eesmärk oli luua talvised aksessuaarid, mille valmistamiseks traditsiooniliselt kasutatakse loomade karusnahku. Mütside kollektsiooni loomisel kasutati veekindlaid sünteetilisi kangaid ja vatiini.
“Hoia soojas” kollektsiooni eesmärk on luua kergeid ja sooje aksessuaare, mille sees on kasutatud kütteelektroonilisi elemendid. See võimaldab kasutajal vajadusel kiiresti käsi ja jalgu soojendada. Kasutatud on ka termovärve, mis võimaldavad näha temperatuuri muutumise protsessi.
16. Emma Hansson (Kolding Design School)
Digitaalne + analoogdisain
2021
Selle projekti eesmärk on uurida ja õppida digitaalseid vahendeid, nagu 3D-skannimine, 3D-modelleerimine ja 3D-printimine, ning traditsioonilist jalatsitootmist, et luua ja disainida funktsionaalne ja kantav unisex-jalats, millel on klassikalised tunnused ja kaasaegne mõõde.
Jalatsite pealne on loodud traditsioonilisel viisil analoogselt ja disain on inspireeritud klassikalisest derby-jalatsist.
Tald on loodud digitaalselt ja sellel on geomeetriline kujundus, mis annab tehnilisema tunde ja toob kontrasti pealse lihtsa pehme kujuga.
17. Eva Tarn
AVA väikeaksessuaarid
2020-2021
Väike-aksessuaaride kollektsioon. Aeglase moe temaatikaga, eristuv, visuaalselt huvitava lahendusega, julge segatud klassikalise lõike konstruktsiooniga, tehniliselt vastupidav, keskendub tööstusjääkidele.
Aksessuaare siduv põhimõte: puhtad kandilised detailid, mängulised võtted.
Inspiratsioon:
fusion – kultuuride, stiilide, vormide ja ajastute segunemine. Stiil võimaldab kõike ega sea reegleid;
avant-garde – eksperimentaalsed seosed kunsti, kultuuri ja ühiskonna suhtes. Esteetiline uuenduslikkus ja esialgne vastuvõetamatus;
street style – tänavamood, mis on seotud eelkõige noortekultuuriga.
Jätkusuutliku tootmise printsiibid: nulljäätmed, tehniline vastupidavus, multifunktsionaalsus.
18. Greta Vinkel
Süü on tähtedel
2022
Kinnastele on tikitud 12 tähtkuju ja iga tähtkuju valitsejaplaneetide diagrammi muster – üks pool diagrammist ühel, teine teisel kindal. Diagrammid moodustavad terviku, kui kandja paneb käte välimised küljed vastamisi. Sellises asendis on inimese käed siis, kui ta katab nendega näo ja silmad, et oma vaatevälja varjata.
Tänapäeval usuvad paljud inimesed astroloogiasse ja võtavad tähtede nõuandeid kuulda nii oluliste otsuste langetamisel kui ka igapäevaelus. Ühelt poolt saab inimene juhatust ja valikute tegemine muutub lihtsamaks, teisalt võib ta unustada, et iga valiku, mille ta teeb, olgu see horoskoobist mõjutatud või mitte, on teinud tema ise ja omal vastutusel. Nii võib juhtuda, et inimene ei taha silmitsi seista tehtud valikute tagajärgedega, peidab näo käte taha ja veeretab süü tähtede kaela.
19. Greta Vinkel
Eesti luule kuldne klassika
2020
Raamatus on esindatud kümne Eesti kuulsaima luuletaja loomingu paremik: Juhan Liiv, Lydia Koidula, Karl-Eduard Sööt, Ernst Enno, Marie Under, Gustav Suits, Anna Haava, Artur Alliksaar, Betti Alver, Henrik Visnapuu.
Poeetide portreed on joonistatud raamatu ploki servadele ning kaanele on toodud iga portree kohale kirjutatud luuletaja nimi. See võimaldab raamatut vaadelda ja kaanetiitli nimesid lugeda mitmest küljest. Nii nagu iga luuletaja looming, mis selles luulekogus esindatud on, väärib tähelepanu ja süvenemist, nii on ka selle raamatu iga külg omaette vaatamisväärsus.
20. Indrek Pitk
Calvin Piibel
2017
Minus kaua pakitsenud kinnisidee realiseerumine. Töö sisuks on inimkonna vahest kõige kuulsama raamatu – piibli – eraldamine oma tavapärasest kontekstist ning istutamine uude pinnasesse. „Calvin Piibel“ on kui hommage geidele, kes usuvad ning julgevad olla nad ise. Eesmärk oli üsnagi intrigeeriv, kuna piibel on tavapäraselt nii oma vormi kui ka sisu poolest püha raamat ning seega selline „vägivald“ usule pühendunutele tõenäoliselt ei meeldi (et mitte öelda karmimalt). Jääb üle loota, et neile, aga ka paljudele teistele mõjub käesolev piibel kui Starcki sidrunipress, mis oma tavapärase funktsiooni kõrval või asemel võib olla hoopis diskussiooni algatajaks.
21. Inga Radikainen
I’m so chic-kingad
2019
Jalanõude põhieesmärgiks oli luua kestev tulemus, seda nii kasutuses kui ka väljanägemisel. Kingi võib kanda erineva riietusega, kasutatud on erksaid värve.
22. Inga Radikainen
Sära
2020
Nahast kingad paksema valmistallaga. Kõrgema säärega kingad on mõeldud igapäevaseks kasutuseks, samas värvilahendus on valitud just selliselt, et iga päev on justkui pidu.
23. Kadri Kruus
Ole see, kes soovid
2020
Kollektsiooni aksessuaarid on pigem sümboolsed objektid, mida ühendab idee „Ole see, kes soovid“. Pidulikud ridikülid kannavad väljamõeldud maailma kuuluvate tegelaste karaktereid. Kombineeritud on tehismaterjale, nahka ja erinevaid tootmisjääke, püüdes esile tuua iga materjali võluvamaid omadusi. Aksessuaarid on valmistatud käsitööna.
24. Kaileen Palmsaar
Traveller
2022
Oma teoses põimin Eestile omased vanad parandustehnikad, taaskasutatud materjalid ja jäägid Eesti materjalitööstustest. Teosega tahan kaardistada Eesti materjalitootmist, näidates, mis on meie olevik, ja juurelda ka tuleviku üle.
Dokumenteerin protsessi, kus harutan lahti oma vana kantud jalanõu ning panen selle lapitehnikas uuesti kokku. Kõik osad, mis vajavad vahetust, leian Eesti jalanõu- ja materjalitööstuse ülejääkidest. Paarilise jätan originaalseisu, näitamaks mu projekti alguspunkti. Teose dokumentatsioonis sisaldub aja- ja materjalikulu, mis kulub ühe käsitööl valmiva jalanõu tegemisele.
Lapitehnikat on ajaloos kasutatud mitmeti. Jaapanis tikiti erinevad kangatükid omavahel sashiko boro tehnikas läbi, et pikendada rõivaste eluiga ja muuta kantud materjal tugevaks ning vastupidavaks. Samas on lapitehnikat kasutanud ka rändurid, kes reisidelt ostetud kangastest õmblesid kokku ühe teki, millel on näha ränduri retked nagu suveniirid. Oma jalanõudel kasutan lappide ühendamiseks Eestile omast parandamistehnikat – nõelumist –, millega õmmeldi kinni kõik kandmisel tekkinud augud ja kulumised.
Oma teoses olen mina justkui rändur, kes koondab oma õpingutel saadud teadmised ja ka teel tekkinud küsimused ühte jalanõusse.
25. Karen Milistver
Valge täht
2020
Käsitsi valmistatud vabaajajalanõud, kus on kasutatud helkurnahka. Tennised on üks näide, kus on võimalik loodavat materjali kasutada. Fookuses on MA lõputöö osana valmiva uue materjaliga. Eesmärk on luua tagasipeegelduv nahk, mis ei kaotaks oma nahalikke omadusi. See on hingav, vastupidav ning elastne. Huvi pakub helkurmaterjali muutmine keskkonnasõbralikumaks kui praegu turul olev materjal.
Minu loodud tagasipeegelduv nahk on alternatiiviks praegusele hallile helkurmaterjalile. See on märkamatu, nt päevavalguses vaadates roheline, must, punane, valge jne, aga selle üllatuslikku tulemust on märgata vaid öösel valgusallikaga kokkupuutel. Soov on hoida originaalvärv päeval muutumatuna ning ohutuse efekt tekib õhtul/öösel.
Lahendan kandja probleemi, kes peab järgima seadusest lähtuvat „Pimedas kanna helkurit“ kohustust, aga rippuvat või enda külge needitavat/torgatavat helkurit kanda ei soovi. Teema propageerib ja teadvustab liiklusturvalisust.
26. Karina Kirs
V.3
2017
Selleks, et jõuda oma soovitud eesmärgini, ei ole teekond pea kunagi sirge ja lihtne. Iga järgmise nurga taga võib ees oodata tõus või langus ning see väljendub ka koti esikülje geomeetrias. Koti pealmine osa on tugevast nahast, et kaitsta õrna sisu ning seljatagust, mis on loodud võrgust. Nööridega sätitav eesmine osa toetab kandja isiklikku ühist retke koos oma kotiga ja võimaldab vastavalt soovile sättimist. Kotisangad on ühelt poolt sama materjaliga, mis eesmine külg, ning vastu keha jääv pool on mustriline, särav ja hõbedasest nahast. See iseloomustab teekonna erilisi ja tähtsaid hetki, mis ei pruugi väljastpoolt vaatajatele esimese hooga näha olla, kuid teelkäijale on nad sellegipoolest oluliseks ja toetavaks teadmiseks.
27. Kerli Valter
Puukotad “Šnautser”
2021
Nagu öeldakse, et peremees läheb tihti oma koera nägu, nii võib juhtuda ka KINGADEGA. Kingade eest hoolitsemine on sama tähtis kui koera jaoks tema vuntsid ning nagu minu jaoks Eesti Oma Nahast kingade ja aksessuaaride valmistamine.
Nendes kotades kõndides tunned end nii mänguliselt ja kergelt, et tahaksid kohe puukotadega joosta proovida ja pärast pargipingil puhates kingavuntse uhkelt näpu vahel keerutada. Julgeksid sa puukotades koeraga võidu joosta?
28. Kristel Ultra
Hook-up kultuur
2017
Praegu on inimese seksuaalsuse ajaloos enneolematu aeg. Inimesed abielluvad ja alustavad perekonna loomist vanemas eas kui eelmised põlvkonnad (kui üldse), samas kui seksuaalne aktiivsus saabub varem. Selle tulemusena on noored täiskasvanud füsioloogiliselt võimelised paljunema, kuid psühholoogiliselt või sotsiaalselt ei ole nad veel valmis paikseks jääma ja perekonda looma.
29. Lea Heinoja
„Sõõlatud luule“ Peep Ilmet
2019
Peep Ilmeti luulekogu pani mind mõtisklema erinevate radade ja rännakute üle. Luulekogu kui tagasivaade ühe autori loomingule dokumenteerib kõiki neid radu, mis inimene oma elu jooksul on leidnud, kaotanud ja läbi käinud. Selle idee väljendamiseks kasutasin mööda raamatut üles-alla jooksvat linnujalamustrit, mis kannab ühtlasi edasi luule rütmilisust.
30. Leelo Leesi
Köiteobjekt „Saja rahva lood“
2018
Nostalgilise raamatusarja köidete kaitsmine ja väärtustamine. Köiteobjekt koosneb 37 vihikköitest, mida omavahel kombineerida.
31. Liis Kippar
Kuldse videviku minikott
2021
BANKET on 2020. aasta lõpus loodud brändi kontseptsioon, mida arendasin Sissi Silvani ja Piret Pupparti juhendatud EKA Disainiteaduskonna magistrantidele loodud ekspordiprogrammi raames, mille eesmärk oli enda loovbrändi ekspordivalmiduse tõstmine läbi rahvusvahelise mentorluse. Programm päädis pitching’u-ringiga rahvusvahelise žürii ees, kus tõsteti esile ka minu loodud kontseptsioon.
BANKET tuleneb Rene Magritte’i teosest „The Banquet“. Selles maalis on sama palju müstikat kui naiste käekottides, mis sisaldavad kandja kõige isiklikumaid esemeid, väikeseid saladusi, lootusi ja unistusi. Ehk ongi müstika uus reaalsus? The Mini Golden Hour Bag on ideaalse suurusega, et mahutada endasse kõik väikesed saladused. Valminud kõrge kvaliteediga Itaalia vetthülgavast taimparknahast ning vooderdatud ümbertöödeldud materjale sisaldava mikrofiibriga. Disainis kohtuvad ajatu lihtsus, mis tagab eseme võimalikult pika kasutusea, ning väikesed iseäralikud detailid.
32. Lisette-Maria Puhalainen
Rõõmu täis
2017
Tegu on nahast seljakotiga, mille esimese ideekavandi joonistasin oma vanaema voodil istudes. Sellest samast kavandist sai suuremate muudatusteta minunimelise brändi esimene toode, mis on müügis tänase päevani. Võib öelda, et selle mudeliga algas minu tee disaineri ja ettevõtjana. See on midagi, milles ma olen olnud kindel ja milles ma ei ole kahelnud. See on rohkem kui lihtsalt esimene mudel. See on ühe brändi algus, ühe noore disaineri eneseteostuse, arengu ja eneseotsingute tee algus. See kott on mulle näidanud, et kõige puhtam ja parem looming sünnib, olles lihtsalt teel ja elades hetkes. Ning kuidas üks hetk võib viia sind kuhugi, kuhu sa isegi ei unistanud jõuda. See päev, see hetk mu vanaema voodis istudes viis mu teekonnale, mis on olnud huvitav, katsumusi täis, lõbus, arendav, on sundinud mind astuma mugavustsoonist välja, muutma suhtumist, vaatama enda sisse ja ennast tundma õppima. Olen tänulik, et olen saanud seda teed käia. Ikka edasi, ise rõõmu täis ja seljakott rõõmu täis!
33. Maarja Linsi
Silmuskootud väikelapse sisejalatsid
2020
Viiest mudelist koosnev kollektsioon väikelastele valmis jalaarengu ja lastejalatsite uurimuse põhjal. Jalanõud sobivad siseruumides kandmiseks. Jalatsite fookuses on tööstuslikult silmuskootud pealsed, mis jätavad ruumi jala õigele arengule, ning naturaalsed ja hingavad materjalid. Viiest paarist üks on teostatud prototüübina ja neli 3D-visuaalidena.
34. Maarja Roolaht (Skineks nahavabriku eriauhind)
Heli tekitavad tsirkusevahendid
2018
Heli tekitavad tsirkusevahendid on autori elus eksisteeriva kahe eriala, nahadisaini ja tsirkusekunsti lõimimise tulemus. Uudse nurga alt lähenedes said tsirkuses juba varasemalt laialt kasutust leidvad vahendid uue funktsiooni — luua etteastele ka muusikaline taust.
Tegemist on magistritöö praktilise osana loodud teosega, mis kasvas välja eelkõige huvist rituaalitrummide, toornaha ja pärgamendi vastu. Lähenemine nendele teemadele sügavalt isiklikust rakursist andis implusi teose lõpptulemuse vormumisele. Kogu teema keerlebki ümber autori lapsepõlve, ringimotiivi, rituaalsuse ja eluratta.
Teostatud sai kolm heli tekitavat edasiarendust traditsioonilistest tsirkusevahenditest, nagu õhurõngas, žongleerimisrõngad ning Cyr-rõngas.
35. Maarja Roolaht (Skineks nahavabriku eriauhind)
„Väike prints“
2018
Tartu Trükimuuseum andis 2018. aastal välja väikesearvulises ja numereeritud tiraažis eksklusiivses kõrgtrükis käsitööversiooni prantsuse kirjaniku Antoine de Saint-Exupéry kultusteosest „Väike prints“. 24 köitedisaineril Skandinaavias ja Baltimaades oli võimalus klassikalist teost oma äranägemise järgi interpreteerida.
Selle köite puhul on kaanel voolitud kuldne krepp-paber, mis annab edasi raamatus kirjeldatud lõputuid liivadüüne ning mis viitab sujuvalt eripärase köitelahendusena väikese printsi kohtumisele kõrbemaoga. Litritega lisatud aktsendid viitavad ühtaegu unenäolisusele ja teoses kogetud universumile.
36. Mari Masso (EKA disainiteaduskonna eriauhind)
Kiip
2020, 2019 ja 2018
Kollektsioon: „KIIP“
Kasutan kuivanud metsasamblike ja puukoorte näol looduslikku mälukiipi, mis jagab ka kolmesaja aasta pärast infot, mis siis ikkagi kliimaga juhtus. Kübar elab kauem kui inimene.
Tihti arvatakse, et samblikud on taimed, tegelikult on nad aga nutikad seened, kes on õppinud elama koos mikrovetikate või tsüanobakteritega. Samblikud osalevad mulla tekkes, seovad õhust süsinikku jpm. Seega on nad looduslikud mälukiibid.
37. Maria Rojko Nisu
Katse – biolagunev aksessuaar
2021
Maailm on pungil paljudest moe ja tarbimisega seotud probleemidest – ületootmine, liigtarbimine, ressursi puudumine ja suurel hulgal aeglaselt laguneva prügi tekkimine. Sellest tulebki minu magistritöö teema, mis on biolaguneva aksessuaari tootmise uurimine. See oli üks esimesi väikseid kompamisi, hoides meeles erinevaid aspekte, kuidas luua keskkonnasõbralikumat toodet. On palju asju, millele alguses suurt tähelepanu ei pööratagi – tooraine päritolu, sellest tehtava materjali arendus ja valmistamine, transportimine, järeltöötlus, lõpptoote loomine ilma ülejääkideta, vastupidavus, selle elu pärast kasutusea lõppu, ümbertöötlus ja/või lagunemine.
Kott on valmistatud ilma liimi ja õmblusteta, kasutades vaid origami tehnikat. Põhiline kotimaterjal on Indiast pärit biomaterjal Malai* ja 3D-prinditud vasetoonis PLA-kruvid. Õigetes tingimustes kõduneks see kott aastaga. Siit on veel pikk maa edasi minna, sest kindlasti võiks ja saaks ka tooraine olla palju lähemale kodule ning on palju muid küsimusi, millega tegeleda.
38. Meeli Vreimann (peaauhind)
Kopavana kollektsioon
2018-2019
Kopavana kotikollektsioon koosneb kolmest liikuvast kotist. Kollektsioon sai alguse Eesti Kunstiakadeemia teise kursuse Novelty-projektist, kui valmis puidust ratastega järelveetav kott.
Elamine pole mitte valem, vaid ülesannete lahendamine, lahenduste otsimine ja nende valemiteni liikumise tee. Elamine on kogu aeg mingisuguses kokkusobimatuses, sest just see puuduolek on otsingute eeldus. Tõrkeni jõudes aitab algusesse minek. Avades oma lapsepõlve laeka, leiad, et seal läbielatud sündmused ja vestlused saadavad meid ka täiskasvanuna. Tegeledes üleskerkivaga, võib leida täiesti uusi vaatenurki.
Kopavana oli elukas, kellega autori vanaisa oma lapsi hirmutas. Kopavana elas voodialustes tolmurullides ja ammutas elujõudu pahade laste jonnist. Kui lapsed muutusid liialt ülemeelikuks, pistis ta pahad lapsed kotti, viis nad niiskesse keldrisse ja ilmavalgust nad enam ei näinud.
39. Merili Põllu
ZAG
2021
„ZAG“ ühendab traditsioonilised töömeetodid kaasaegse tehislikkusega. Kott on valmistatud käsitööna kroomnahast ning taotleb disainis teatavat helgust. Vastukaaluks on läbipaistvate laserlõigatud akrüülist sangade vorm resoluutselt kalk. Konfliktsete materjalide kasutus pretendeerib dialoogi tekkele. Põrgatades teemasid, nagu naturaalne-tehislik ja läbipaistev-läbipaistmatu, lahkab autor käsitöölise rolli nüüdisaegset olemust.
40. Merle Visak
Virve(-ndus)
2022
Pöördusin pilguga minevikku, et leida sealt üles mõned vanad ideed või vormilised lahendused, mida saaks täiustada või parendada. Esitatud kotimudelite inspiratsiooniallikaks ongi kaks varasemat kotidisaini, mis on olnud minu isiklikeks lemmikuteks enda autoriloomingus ning millel tundub olevat tugevat potentsiaali edasiarendusteks. Mõlema uue, 2022. aastal loodud kotimudeli põhimaht moodustub vaid ühest detailist ja vorm on saavutatud voltimise teel. Mind huvitas ja sütitas nende uute mudelite loomisel idee, kuidas saab vaid ühest tasapinnalisest detailist moodustuda ruumiline ja ka praktilist väärtust omav aksessuaar.
41. Mirell Vinnal
Raamat või käekott?
2012
Köiteinspiratsiooni leidsin isa garaažist, kus oli suur hulk metalseid materjale. Kasutusse läks rifli plaat, millele andsin klišee funktsiooni. Idee oli saavutada tulemus, kus väliselt jääb arusaamatuks, kas tegemist on fotoalbumi või käekotiga. Sangaks valisin dušivooliku, mis haakus pimetrüki mustriga.
42. Mirell Vinnal
KTM seljakott
2021
Seljakott on loodud nii mootorratturile kui ka rajaäärsele fännile. Eesmärk oli disainida kott, mis on mootorrattabrändi KTM esimene disain ja mis on tehtud personaalselt neile, arvestades tsikliga sõitjate sõidumugavust ja praktilisust.
43. Riina Õun
Biojäätmete ümbertöötlemine moetoodeteks
2020
Eetilistel põhjustel valib aina enam inimesi nahkesemete asemel nn veganlikust nahast valmistatud tooteid, andmata endale aru, et see on vaid rohepestud PVC- ja PU-plastik, mis on keskkonnale väga problemaatiline.
Kliimakriisi olukorras peab moetööstus pöörduma jätkusuutlikumate protsesside poole, kasutades ära jäätmevooge ja keskendudes keskkonnasõbralikumatele orgaanilistele materjalidele. Tavapärane toksiliste ainete ja meeletu prügi tootmine, mille lagunemine võtab tuhandeid aastaid ning saastab keskkonda, pole enam aktsepteeritav.
Alternatiiviks hetkel saada olevale PVC- ja PU-plastikust „veganlikule“ nahale pakub Riina Õun välja enda arendatud uue materjali, mis kasutab ära kohalikelt kombucha-tootjatelt korjatud bakteriaalse tselluloosi jäätmeid. Materjali nimeks on SCOBY-compo.
Mitmeaastase uurimistöö tulemusena valmis bakteriaalsest tselluloosist teiste orgaaniliste koostisosade, looduslike õlide ja vahadega vetthülgav materjal, mis on paindlik ja tugev. Isegi materjali lõhn on eeterlike õlidega kohendatud just sellele materjalile omaseks meeldivaks aroomiks. Tulemuseks on turustamisvalmis materjal, mida on võimalik toota suurtes kogustes moetööstusele kunstnaha alternatiivina.
Tõestamaks materjali eluvõimet, valmistas Riina sellest kotikollektsiooni, mis demonstreerib materjaliga töötamise erinevaid võimalusi traditsioonilisest õmblusest moodulmosaiigi ja vedelvormimiseni välja.
Tihedas koostöös kohaliku kogukonnaga on projekti eesmärgiks luua suletud ringmajanduse süsteem, kus biojäätmed utiliseeritakse ümbertöötluse teel müüdavaks materjaliks, mida saab toote kasutusaja lõpus äraviskamise asemel kodus kompostida kasvõi lillepotti pistes. Looduse reostamise asemel selline materjal hoopis väetab keskkonda.
44. Rünno Kulver
Nullist Sajani Nulliga
2018
Nulljäätmega aksessuaarilahendus, mille ühest lõikest on võimalik valmistada kolme erinevat aksessuaarilahendust.
45. Sigrid Bendixen (Kolding Design School)
Näod ja ilmed
2022
“Näod ja ilmed” – ehtekontseptsioon näost kõigis selle mõõtmetes.
Minu töö näitab kahte erinevat kontseptsiooni, „Nartsissistlik sõrmus“ ja „Tujusõrmus“, mis mõlemad vastavad pealkirjale. Kogu oma töö käigus olen selle projekti raames teinud ka väikese uuringu nina kohta ja loonud oma „Ninarõnga“.
Meie nägu hoiab endas ja näitab välja suurt osa meie isiksusest. Oma tunnete väljendamine näoilmete kaudu on osa meie keelest.
Ehete kontseptsioon sellest, kuidas näo erinevad osad räägivad meiega koos, läbi näoilmete. Mitmekesine ja individuaalne ehtekontseptsioon, mis loodetavasti tekitab sinus mingi tunde, võib-olla selle maailma kohta, milles me tänapäeval elame?
46. Sigrid Kuusk
Südametunnistus
2020
Teos koosneb kolmest osast: peakate ja 2 kätist. Sära on miski, mis tõmbab tähelepanu kas olulisele või juhitakse tähelepanu mujale. Pea katmine säraga on ühtaegu nii üks kui ka teine. Kumba valida – kas paljastada või tähelepanu mujale suunata? Valikud on alati ja ainult meie endi teha.
47. Thora Thestrup Okkels & Josephine Husted Jespersen (Kolding Design School)
Probleem musta plastpakendiga
2022
Plasti tootmine ja tarbimine on tõsine probleem.
Oma projektis oleme otsustanud keskenduda konkreetsele, süsteemsele probleemile plastide ringlussevõtu valdkonnas, nimelt mustale plastpakendile.
Must plastpakend on tavaliselt valmistatud taaskasutatavast plastist, kuid kuna ümbertöötlemisel lisatakse musta pigmenti, ei saa musta plasti enam taaskasutada, kuna NIR-skannerid taaskasutustehastes ei suuda musta värvi tõttu kindlaks teha, millist tüüpi plastiga on tegemist.
Meie projekt on terviklik ja süsteemne uurimus musta plasti ringlussevõtust/taaskasutusest ja/või selle puudumisest, mille eesmärk on kujundada kriitiline tarbetoode, mis teavitab tarbijaid sellest probleemist ja julgustab neid muutusi nõudma.
Meie lõpptoode on prototüüp, kuna meie materjalikatsetused on meie protsessis väga suure kaaluga, seetõttu nimetame projekti ka jooksvaks.
48. Tom Carbone & Aki Choklat (Detroit College for Creative Studies)
Jalatsite stardipakett
2021
Nagu enamik moekoolitajaid, olime me äkki sunnitud leidma lahendusi kaugõppeks. Üks meie peamistest probleemidest oli, kuidas võimaldada õpilastel kodus jalatseid valmistada, ilma et nad kasutaksid meie osakonna tehnoloogiat (nt tööstuslikud nahatöötlusmasinad, spetsiaalsed tööriistad jne).
Selle asemel, et mõelda, kuidas täpselt asendada seda, mida me oma stuudios tegime, hakkasime ümber hindama asju, millised osad meie programmist võiksid olla (antud juhul üliõpilaste esimesel aastal) õppimise seisukohalt kriitilise tähtsusega.
Meie järeldus oli, et õpilastel on oluline mõista eelkõige konstruktsiooni (st seda, kuidas kinga ehitatakse ja kuidas see töötab). Samuti on oluline, et õpilased mõistaksid disaini ja selle seotust kolmemõõtmelise vormiga. Me mõistame täielikult, et edasijõudnute klassides on jalatsite valmistamine veebipõhise õpetamise kaudu võimalik, kuid see, mida me lõime, andis distantsõppijatele hea stardipaketi. Selleks, et õpilased mõistaksid 2D ja 3D suhet, otsustasime luua kingade valmistamise stardipaketi. Kavandasime karbi, mis sisaldab kõiki õpilasele vajalikke materjale, et kodus sobiv king disainida ja valmistada. Valmistasime tossude ja kõrgete kontsade komplekti. Komplektis on lõiked, nahk, liim, sisemised 3D-trükitud komponendid, 3D-trükitud liist ja 3D-trükitud kand/konts/kiil.
49. William Laursen (Kolding Design School)
Kuu libisemine
2021
See projekt põhines kolmel kontseptsiooni põhireeglil. Sandaal pidi olema valmistatud ainult ühest materjalist, sellel pidi olema etteantud välistald ja lõpuks võis kasutada ainult ühte töötlemistehnikat.
Selles töös olen sisuliselt mänginud erinevate pindadega, mis on loodud erineva kuju ja kõvadusega vahtplastist, mis on pressitud kahe nahkplaadi vahele. Lõpuks leidsin, et mind inspireerivad kõige enam mängulised ja amorfsed mustrid.
Kuu kraatreid meenutav muster, mille juurde ma lõpuks jõudsin, annab humoorika ja naiivse välimuse muidu klassikalise elegantse talla kujule.
Selleks, et täiendada sandaalide mängulist iseloomu, otsustasin jalarihma mitte õmmelda ja andsin seega sellele rohkem vormitud välimuse.
50. William Laursen (Kolding Design School)
Värav
2021
Arvestades ingliskeelse sõna recesses ja selle mitmeid tähendusi (süvendid, salajased paigad, vaheajad, pausid, katkestused, intervallid), keskendub see töö peamiselt selle sõna määratlusele, mis vastab pausi pidamisele – tüütust või stressirohkest keskkonnast aja maha võtmisele või soovile reisida kuhugi mujale. Läbi üha värvilisemaks muutuva koti keskse ava tõmmatakse vaataja või kandja mõtted tagaküljele ning seal kohtutakse huumori ja tõelisusest põgenemisega. Koti esiosa on inspireeritud masinatest ja eriti 80ndate ja 90ndate aastate sõidukite metallkeredes leiduvatest süvenditest/süvistest. Koti ava ühendab kaks pinda ja loob omamoodi reisi või põgenemistee masinat meenutavast hallist esiküljest unenäolisele värvilisele tagaküljele.