Karjäärilood

Tutvu osakonna lõpetanud vilistlaste põnevate karjäärilugudega siin.

Kadri Kruus, aksessuaaridisainer

Foto: Getter Raiend

www.kadrikruus.com

Õpingute periood EKAs: 

2005 – 2007 õpetajakoolitus MA
2002 – 2005 nahakunsti osakond BA

Kuidas ennast hetkel ametialaselt kutsud?

Aksessuaaridisainer

Mida väärtustad EKAst saadud hariduse juures kõige rohkem?

Individuaalset lähenemist tudengile. On inspireeriv kui ülikooli õppejõududeks on tegevkunstnikud ja -disainerid.

Millise olulise teadmise/teadmised võtsid kaasa oma õpinguaastatest?

Kümme korda mõõda, üks kord lõika! Loominguga tegelemine nõuab süvenemist, uurimist, enda ületamist, seda korduvalt ja uuesti!

Kirjelda oma karjääriteekonda!

Kooli lõpetades, töötasin EKAs meistri ja õppejõuna. 2011 alustasin omanimelise brändiga. Olin sellest unistanud kooli astumisest alates ning tundus kas nüüd või mitte kunagi.

Arendasin esimesed kotimudelid kollektsiooniks ning võtsin osa mitmetelt messidelt ning näitustelt. Eksootilisemad toimusid Peterburis, Londonis, Hiinas Shenzhenis. Esinemised olid edukad ning päädisid toodete müügiga nii Eestis kui ka väljas pool piiri.

Milline on olnud senise karjääri kõige madalaim hetk? Aga tipphetk?

Madalhetke ei ole veel tulnud. Tipphetke samuti mitte!

Milliseid olulisi õppetunde oled karjääri jooksul saanud ja soovid teistega jagada?

Tee seda mida armastad. Kuula teisi aga ära kuuletu!

Maarika Karm, adidas Y-3, jalatsidisainer

Õpingute periood EKAs: 

2017 – (lõpetamata) Aksessuaari- ja köitedisaini osakond MA
2014 – 2017 Aksessuaari- ja köitedisaini osakond BA

Kas/kus oled end täiendanud?

PENSOLE x Ecco workshop, külalisõpingud Erasmusega ning praktika adidases.

Kuidas ennast hetkel ametialaselt kutsud?

Jalatsidisainer Y-3 (adidas x Yohji Yamamoto) tiimis adidases.

Mida väärtustad EKAst saadud hariduse juures kõige rohkem? 

Hästi mitmekesine õppekava. Õppimise ajal ei oska seda isegi nii palju hinnata, aga nüüd on see meeletult kasuks tulnud, et EKAs sai põhiteadmised nii köitekunstist, aksessuaaridisainist, disainiteooriast kui ka maalikunstist ning paljude ainete õppejõududeks on oma ala parimad (väikese riigi pluss).

Väga on kasuks tulnud ka see, et EKA on tugevalt seotud erinevate rahvusvaheliste koolide ja programmidega (millest soovitan kindlasti osa võtta!) ning seeläbi on väga lihtne esimesed (tööalased) kontaktid luua ning rahvusvaheline kogemus ning väärt punkt CVsse saada. 

Millise olulise teadmise/teadmised võtsid kaasa oma õpinguaastatest?

Ole hästi avatud ja uudishimulik uute/erinevate asjade suhtes. 

Kirjelda oma karjääriteekonda! 

Oma magistriõpingute alguses sooritasin praktika adidases, Statement Collaborations tiimis. Praktika ajal aitasin disainitiimi erinevate ülesannetega mitmete koostööparterite projektide kallal (nt storytelling läbi värvide ja materjalide, prototüüpimine, jalatsidisain ja teck-packide koostamine ning tootearendajatele üleandmine). Seejärel, pea aasta hiljem, kutsuti mind tagasi Y-3 tiimi assistant disaineriks lapsehoolduspuhkuse asendajaks ning natukese aja pärast sain ametliku tööpakkumise disainerina Y-3 tiimis. Täna olen vastutav mitmete projektide eest nii Y-3s kui ka nt Wales Bonneri collabi juures. 

Milline on olnud senise karjääri kõige madalaim hetk? Aga tipphetk?

Tipphetki on olnud väga mitmeid – see, et Billie Eilish minu disainitud jalatsit Vogue kaaneloos kandis, Y-3 Gazelle, mis just hiljuti välja tuli ja väga positiivset vastukaja sai (disainisin selle jalatsi justkui iseendale oma stiili arvestades). Madalamaid hetki ei tule otseselt meelde, aga kindlasti on ka neid olnud mitmeid.

Milliseid olulisi õppetunde oled karjääri jooksul saanud ja soovid teistega jagada?

Selle asemel, et igas asjas tasemel olla, mõtle, mis väärtusi saad sina tiimi lisada/tuua – kui esmaseks märkamiseks on kindlasti vaja kuidagi silma jääda (nt läbi tugeva portfoolio), siis viimane valik tehakse suure tõenäosusega inimese iseloomu ja ülejäänud tiimiga sobivuse pealt. Oskuseid saab alati juurde õppida.





Mirja Pitkäärt, aksessuaaride peadisainer Jil Sanderi moemajas

Õpingute periood EKAs: 

2006 – 2010

Kas/kus oled end täiendanud? 

EKA õpingute ajal Viinis vahetusüliõpilasena tektsiili disaini osakonnas, Hiljem Berliinis Anja Bruhni ning Londonis Fleet Ilya studios praktikal ja tööl. 2012-2014 õppisin London College of Fashionis, Fashion Artefact magistrantuuris.

Kuidas ennast hetkel ametialaselt kutsud? 

Aksessuaaride peadisainer Milanos Jil Sanderi moemajas.

Mida väärtustad EKAst saadud hariduse juures kõige rohkem? 

EKA haridus andis hea põhja disaini õpingutel, et sealt edasine kindlam suund ise leida.

Millise olulise teadmise/teadmised võtsid kaasa oma õpinguaastatest? 

Õppimine jätkub ka tööl.

Kirjelda oma karjääriteekonda! 

Pärast õpinguid Londonis suundusin Pariisi Louis Vuittoni moemaja aksessuaaride osakonda praktikale ning jäin sinna hiljem ka tööle. Seejärel kolisin Milanosse ning töötasin Bottega Veneta momajas aksessuaaride seeniordisainerina. Vahepeal olin Trussardis vastutav kottide re-brandingu eest ning hetkel Jil Sanderi moemajas aksessuaaride peadisainer.

Milline on olnud senise karjääri kõige madalaim hetk? Aga tipphetk? 

Algusaastad Londonis olid kõige raskemad aga ka kõige tähtsamad õige tee leidmisel. Tipphetk on veel ees.

Milliseid olulisi õppetunde oled karjääri jooksul saanud ja soovid teistega jagada? 

Kui mugavaks läheb tuleb edasi liikuda.






Anari Västrik, Imagine\TBWA Art Director

Õpingute periood EKAs: 

2019 – 2021

Kas/kus oled end täiendanud?

Liceo Artistico G. Mazzatinti (Itaalia, kujutav kunst)
Häme Ametikõrgkool (Soome, jalatsitööstus ja disain))
Pleasemachine For Life (Ungari, jalatsidisain ja bränding)

Kuidas ennast hetkel ametialaselt kutsud?

Art Director

Mida väärtustad EKAst saadud hariduse juures kõige rohkem?

Üle kõige otsesed kontaktid ja tutvused Eestis tegutsevate valdkonna tippudega.

Millise olulise teadmise/teadmised võtsid kaasa oma õpinguaastatest?

Omandatud käelised oskused (nii palju, kui on magistriõppes võimalik uut veel pakkuda), juhendamised valdkonna meistritelt, võime tehtut analüüsida ja peegeldada. 

Kirjelda oma karjääriteekonda!

Enne kui EKAsse astusin olin Tallinnat varasemalt max. 10 korda külastanud (seegi piirdus enamasti lennujaama või D-terminaliga), mistõttu linn oli uus, põnev ning esialgu absoluutselt mitteatraktiivne. Õpingute käigus hakkasin ka Tallinnast rohkem aru saama. Esimene töö oli ühe Eesti aksessuaaribrändi juures kui töötasust vs. töömahust tingitult liikusin kiiresti agentuuride poole. Esimeses töötasin disainerina. Üheks esimeseks kliendiks oli juhtumisi EKA kellele sai Avatud Uste kampaania loodud (rohelised uksed linnapildis + Instagrami filter “Millisesse osakonda peaksid SINA sisse astuma?”. Kuna COVID-19 oli pead tõstmas ning kriis kohe-kohe ukse taga ei kestnud see olukord kaua. Magistriõpingute teisel aastal pühendusin rohkem magistritööle ning päeval, kui magistritöö EKAle ära saatsin, alustasin ka  tööd juba järgmises agentuuris kuid seekord Art Directorina. Selles agentuuris olen tänaseni kuna töö toob leiva raskusteta lauale ning ameti paindlikkus lubab paralleelselt oma kaubamärgiga toimetada.

Milline on olnud senise karjääri kõige madalaim hetk? Aga tipphetk?

Kõige madalam: siis kui tudengielu kõrvalt on vaja nii elada kui ka erialaga tegeleda kuid ressursse mõlema jaoks napib.
Tipphetk: leian, et hetkel olengi seni elatud elu kõige paremas kohas kuid usun, et on veel mitmeid vallutamata tippe.

Milliseid olulisi õppetunde oled karjääri jooksul saanud ja soovid teistega jagada?

Inimesed ja soojad suhted on kõige olulisemad! Iial ei tea kuna sina saad kellelegi abiks olla ja vastupidi.



Riina Õun, brändi Riina O asutaja

www.riinao.com

Õpinguteperiood EKAs:

2002 – 2006

Kas/kus oled end täiendanud? 

2018-2020 Material Futures Magistrikursus, Central Saint Martins, UAL, London, UK.

Erinevaid lühemaid kursusi läbi aastate.

Kuidas ennast hetkel ametialaselt kutsud?

Multidistsiplinaarne disainer ja materjaliarendaja.

Mida väärtustad EKAst saadud hariduse juures kõige rohkem?

Sain EKA Nahakunstiosakonnast põhjalikud tehnilised oskused ja teadmised, mis on suuresti hinnas, eeskätt välismaal.

Millise olulise teadmise/teadmised võtsid kaasa oma õpinguaastatest?

Kõik on võimalik!

Kirjelda oma karjääriteekonda!

Peale EKA Nahakunsti bakalaureusekraadi lõpetamist suundusin Londonisse jalatsipraktikale, kuhu jäin elama. Peale praktikaid jalatsidisainer Caroline Groves’i ja aksessuaaridisainer Una Burke’i juures, hakkasin töötama iseseisva disaineri ja meistrina kohalike moekunstnikega. 2013 asutasin oma brändi Riina O, mis on keskendunud eeskätt käsitsivalmistatud luksuslikele nahkkinnastele. Aastast 2017 olen õpetanud kinnaste valmistamise meistriklasse ülikoolides ja organisatsioonides üle kogu maailma. 2020 õpetasin magistratuuri Material Futures kursusel Central Saint Martinsi ülikoolis Londonis, mis laiendas mu tegevusvaldkonda Biodisaini suunas. Arendasin välja veganitele sobiva nahalaadse SCOBY-compo materjali kombucha joogitööstuse jäätmetest, mille edasiarendamisega jätkuvalt tegelen. Praegu toimetan paralleelselt Riina O kindabrändi, meistriklasside õpetamise ja materjaliarendusega oma Londoni stuudios.

Milline on olnud senise karjääri kõige madalaim hetk? 

Välismaal ennast iseseisva disainerina tõestamine on olnud pikk ja väljakutseid täis teekond, mis on nõudnud kannatlikkust, püsivust ja paindlikkust.

Aga tipphetk?

2021 sain NASA-lt emaili potentsiaalse koostöö osas.

Milliseid olulisi õppetunde oled karjääri jooksul saanud ja soovid teistega jagada?

Spetsialiseeruda ühele konkreetsele tootele, mille turg ideaalis pole üleküllastunud.

Tuua esile oma originaalsust ja isikupära disainerina.



Kadri Paloveer, Tallinna Linnaarhiivi köitekonservaator

Õpingute periood EKAs:

2008 – 2010

Kas/kus oled end täiendanud? 

Pärast magistrikraadi saamist lõppes ametlikult minu koolitee. Küll aga olen aastate jooksul osalenud mitmetel köite- ja restaureerimisalastel koolitustel ja seminaridel nii Eestis kui välismaal. 

Kuidas ennast hetkel ametialaselt kutsud?

Köitekonservaator

Mida väärtustad EKAst saadud hariduse juures kõige rohkem? 

EKAs oli mitmeid huvitavaid kursuseid, mis avardasid minu maailmapilti. Kõige meeldejäävamaks kujunes kultuuripärandit ja disaini ühendav rahvusvaheline projekt “NEiD – New European Identities”.

Millise olulise teadmise/teadmised võtsid kaasa oma õpinguaastatest?  

Mineviku tundmine on oluline tulevikutrendide loomisel. Traditsioonid on heaks inspiratsiooniallikaks. 

Kirjelda oma karjääriteekonda! 

Pärast gümnaasiumit asusin õppima Tartu Kõrgemasse Kunstikooli nahadisaini ja restaureerimist. Viimasel kursusel kutsuti mind Tallinna Ülikooli Akadeemilise Raamatukogu köitekotta köitjaks. Köitekoja töö kõrvalt omandasin magistrikraadi Eesti Kunstiakadeemias. Pärast lõpetamist töötasin mõnda aega London Bookbinding’us, kuid see aeg jäi üpris lühikeseks, kuna Tallinna Linnaarhiiv kutsus mind vanade köidete konservaatoriks. Keskaegsete säilikute konserveerimise ja restaureerimisega tegelen tänaseni. Lisaks olen andnud tudengitele erinevaid köite- ja kotikursuseid nii Tartus kui Tallinnas, teen ka eratellimusi. 

Milline on olnud senise karjääri kõige madalaim hetk? Aga tipphetk?

Madalhetked on siis, kui tuleb tegeleda õiglase töötasu eest võitlemisega. Konkreetset tipphetke välja tuua ei oska. Alati on rõõm saada positiivset tagasisidet, tunnustusi ja autasusid näitustelt ja konkurssidelt.   

Milliseid olulisi õppetunde oled karjääri jooksul saanud ja soovid teistega jagada?

Ära karda ebaõnnestuda. Mõni juhuslik viga võib osutuda käivitavaks jõuks.