EKA MACA võidukad tudengid ArtVilnius '20l. Foto: Madis Luik
2.-4. oktoobrini osales EKA Vabade kunstide teaduskonna delegatsioon kaasaegse kunsti kolme üliõpilasega kunstimessil ArtVilnius’20. EKA delegatsioon, eesotsas MACA tudengite Johannes Luige, Kaisa Maasiku, Reds Cheungi ja tehnik Erik Alaloogaga tähistasid oma kohaloluga ka messi 11ndat toimumisaastat. Võideti „Top 7 Galleries“ tiitel!
Tähistagem seda intervjuuga tudengite ning Vabade kunstide teaduskonna projektijuhi, Madis Luigega.
Mis viis teie delegatsiooni ArtVilniusele?
EKA Vabad Kunstid ja täpsemalt õppekava Kaasaegne Kunst / Master of Contemporary Art tudengid osalesid ArtVilniusel juba teist korda. Eelmisel aastal esindasid EKAt Katrin Enni, Andre Joosep Arming ja Angela Ramirez ning pälvisid messil samuti suure tähelepanu, kuigi ei saanud auhinda. Pärast eelmise aasta külastust nägime koos dekaaniga, et messil osalemine oli tudengitele väga hea kogemus. Mess võimaldab tudengitel puutuda kokku kunstituruga, näha, kuidas töötavad kommertsgaleriid ja muidugi ka oma töid näidata väga suurele publikule. Tegu on oluliste kogemustega, mis toetavad noorte kunstnike tegutsemist ka pärast kunstiakadeemia lõpetamist. Seetõttu soovime ArtVilniusel osalemisest teha iga-aastase sündmuse.
Milliseid töid MACA tudengid ArtVilniusel eksponeerisid?
Käesoleval aastal koosnes väljapanek skulptuuridest, esemetest ja performance’ist. Kunstnikud Johannes Luik, Kaisa Maasik ja Reds Cheung täitsid terve 44 m2 suure pinna, kasutades nii messiseinasid kui ka asetades töid ruumi.
Johannes Luik presenteeris elusuuruses autoportreesid „Johannes Luik“ ja „Untitled“ – skulptuure iseenese kehast, valatud semendist, silikoonist ja plastikust. „Luues koopia samast kehast, mis on skulptuure luues kogu aeg kohal, tekib olukord, milles tegija ja tehtu – skulptor ja skulptuur – viitavad üksteisele,“ kommenteerib töid Luik. Lisaks autoportreedele eksponeeris ta objektide seeria „Findings“. Tegu on käesoleva aasta esimeses pooles, lockdown’i ajal, kunstniku kodu ümbrusest leitud materjalidest tehtud objektidega, mis on loodud mõtiskledes materjalide varasema- ja taaskasutamise üle ja mis olid pandud näitusesaalis omavahel suhestuma kasutades erinevaid eksponeerimisviise.
Kaisa Maasiku seeria „Tomaatti kurkku leipä“(2019–) põhineb erinevatest kohtadest nagu baaridest, kontsertidelt või mujalt leitud ostunimekirjadel, mis kunstnik on kogunud aastast 2015. Töö koosneb neljast IKEA vaibast käsitsi õmmeldud tekstidega: leitud ostunimekirjade tekstid on kopeeritud vaipadele. „Minu teosed kehastavad teatavat sündmuste orkestreeritust ja nende kordumist. Banaalsed, tavalised, igapäevased asjad on toodud avalikkuse ette. Need asjad paljastavad midagi oma omanike – minu subjektide – kohta. Nad on tavaliselt anonüümsed võõrad, kellega saan tuttavaks ja keda hiljem tutvustan ainult esemete kaudu. Näen oma kunstiteost kui inimeste omavahelist tutvustamist. Inimeste, kes pole kunagi kohtunud ja kes tõenäoliselt kunagi ei kohtu,“ kommenteerib Maasik oma teost.
Reds Cheung osales ArtVilniusel performatiivse installatsiooniga „Rise and fall – temporary lounge“. Performance’i läbiviimiseks asetas kunstnik näitusesaali kaheksa käsitsi tehtud puust postamenti, millele ta terve messi vältel asetas külgepidi püsti asendisse euromünte. Teose võlu seisnes selle hapruses: iga kord, kui keegi külalistest liiga kiiresti teosest möödus, langesid euromündised postamendile või põrandale ja need tuli uuesti üles korjata ning teosesse asetada. Raha tõmbas ligi mitmeid pilkusid, publik vaatles münte lähemalt, hingas nende peale ja mündid kukkusid taas. Cheung veetis terve messi münte uuesti postamentidele asetades, demonstreerides nii omamoodi lõputut tööd, aga ka sätendavate müntide mõju publikule.
Kes olid need MACA tudengid ja kuidas nemad ArtVilniusele kutsuti?
Messil osalevate tudengite valimiseks korraldati teaduskonna-ülene konkurss, mis sai välja kuulutatud juunikuus. Konkursil osales 16 tudengit, kelle seast valiti välja kolm kõige silmapaistvamat. Arvesse võeti ka tööde sobivust ühele näitusele nii ruumi kasutamise, teoste mitmekesisuse kui ka teineteist täiendavate positsioonide ja kontseptsioonide suhtes.
Mis viis „Top 7 Galleries“ auhinna võitmiseni?
Seda on väga keeruline hinnata, sest autasu anti välja žüriiliikmete hinnangul, hääletamise tulemusel. Külalistelt oleme kuulnud, et kiideti näituse disaini ja seda, kuidas kolme noore kunstniku tööd moodustavad ühtse terviku. Kõikide noorte kunstnike teosed pälvisid sama palju tähelepanu: väga raske oleks neid omavahel võrrelda. Võib-olla paistsimegi silma teatava harmoonia ning näituselikkuse tõttu, vastandudes eksponeeritud skulptuuride ja esemetega klassikalisele maaligaleriile? Igatahes plaanime samalaadset lähenemist ka jätkata.
Milliseid perspektiive osalemine ja võitmine ArtVilniusel avab?
Kaisa Maasik: „Tudengina juhtub suhteliselt harva, et saan välismaal kunstimessil osaleda. Olen käinud Berliini ja Brüsseli messidel külastajana ja ka nii oli see silmiavav kogemus. Vaadates, kuidas ja kui aktiivselt Johannes ja Reds inimestega suhtlesid, mõistsin kui palju on õppida kohtumistest publikuga. Ka sellest, kui oma tööd aina uuesti pead lühidalt esitlema. Õpid tõesti inimestega otse suhtlema ja tuled oma mugasvustsoonist välja. See kogemus õpetas mida teha, et müüa. Tundub, et messi külastavad enamasti kunstihuvilised, mitte kunsti ostjad. Meie box oli küll väga populaarne, aga lõpuks polnudki nii suurt ostuhuvi kui lootsin. Olen siiski väga rõõmus esimese müüdud töö üle ja mul on hea meel, et mu töö on nüüd heades kätes.“
Reds Cheung: „Kõige meeldejäävam osa ArtVilnius’20st oli see, et inimesed siin on uskumatult kiivad kunstile kaasa elama — rasketest aegadest hoolimata. Andsin mitmeid intervjuusid kohalikule meediale ja kõnelesin paljude galeristidega. Lisaks külastasin mitmeid suurepäraseid näituseid Vilniuses. Edu pandiks oli hea EKAlaste seltskond. Meie tööd töötasid koos hästi ja see meid ka „Top 7 Galleries“ auhinna võiduni viis. Leedu (kunsti)akadeemia näitas samuti meie vastu huvi üles. Mess on kindlasti hea nii EKA tudengitele kui külastajatele. Meie boxist käis mitu tudengite tuuri läbi. Minu meelest on mess ka kunstipublikule hea, sest nad saavad värskendava kogemuse. Isegi kui vaktsiini kohe ei saa, saame kunstivitamiini. Minu jaoks oli see esimene kord oma töid Euroopas näidata. Näituse edu muudab mind kindlamaks mu oma kunstnikuteel – õppisin tuurist palju.“
Johannes Luik: „Tegelikult kõik meeldis. Oli tore vibe. Palju tuttavat teiste samalaadsete tegemistega võrreldes. Koos ehitatakse, koos süüakse, jne. Aga kõige olulisem tundus sidemete loomine. Leidsin uusi sõpru ja arvan, et saavutasin hea kontakti inimestega, kes mu tööde vastu huvi tundsid. Oleks pidanud isegi rohkem suhtlema. Ühtlasi nägin, et enamus tuli kunsti vaatama, mitte ostma. Tundus natuke pahasti, et enamus kunsti messil oli vaid müügiks mõeldud. Polnud palju boxe, kus püüti inimestele kunstielamust pakkuda. Meeldis see laad, kuidas meie oma asju näitasime, aga nägin ka enda töid nö uues valguses, mis andis uusi ideid, kuidas oma töödele edaspidi läheneda. Tore uus kogemus seega – näha nii palju inimesi meie näitusest osa saamas ja küsimusi küsimas. Ja vastata küsimustele ning seletada oma kunsti väljaspool akadeemiat.“
ArtVilnius on ainuke kaasaegse kunsti mess Leedus ning suurim kõigist Ida-Euroopa regioonis.
Intervjueeris ja toimetas Andres Lõo. Fotode autor on Madis Luik.