Anette Jaaniso. Foto: Erakogu.
Oktoobri tootedisaineri ankeet viib meid Anette Jaanisoga digimaastikule. Seniste digitaalsete katsetuste puhul on Anettet köitnud kõige enam mängude maailm. Neid on tal esile tuua lausa 3 – “Ylikool”, mis valmis Tartu Ülikooli programmeerimise kursuse lõpp-projektina; “Postcapitalism: A New Hope” ehk omaalgatuslik projekt, mille tulemusena valmis mängu prototüüp; ja “Muruniitmise simulaator”, mille eesmärk oli inimestele teadvustada, et liigne niitmine on keskkonda kahjustav. Mängulisus peegeldub nii Anette tegemistes kui olemuses. Ka selle ankeedi lõpus saad sa mängida.
Nimi: Anette Jaaniso
Positsioon: tudeng
Seos EKAga: 2. kursuse digitootedisaini tudeng
1. Millised projektid sul hetkel käsil on?
See semester tegeleme aeglase turismiga. Meie klient on VisitTallinn, kelle ülesanne meile on luua digitaalne lahendus, mis teeks Tallinna välisturistide siinviibimise pikemaks ja sisutihedamaks. Hetkel oleme ideede väljaarendamise faasis ja minu grupi idee liigub mängu tegemise suunas. Tahan turistide siinviibimise muuta nauditavamaks.
Isikliku projektina olen ette võtnud oma veebiportfoolio tegemise nullist. Peale disaini poole, soovin aru saada kuidas programmeerimise pool töötab. Varsti plaanin ette võtta Arduino õppimise.
2. Mis on su lemmik etapp toote loomise juures ning milline see välja näeb?
Mulle meeldib uute projektidega alustada ja teemasse süveneda – uurimisfaas on päris huvitav. Õppisin enne EKAt Tartu Ülikoolis füüsikat, nii et sellest ajast on külge jäänud vajadus analüüsida. Lemmik etapp on aga prototüübi tegemine. Tavaliselt kasutan selle jaoks Figmat, aga mängu projekti prototüübi tegin Unitys. Mulle meeldib, et prototüüpimisel saab kasutada uuringutest saadud taipamisi, aga samas rakendada loomingulisust.
3. Paber ja pliiats vs digitaalne meedium – kumba eelistad?
See tuleb kindlasti väga suure üllatusena, aga eelistan digitaalset meediumit. Sülearvuti on hea kompaktne koht, kuhu kõik andmed kokku koguda. Nii on nad ühes kohas ja ma pääsen neile kiiresti ligi.
Visandite jaoks kasutan siiski paberit, aga seda põhiliselt sellepärast, et mul ei ole veel mugavat viisi neid kohe digitaalselt teha.
Maalida ja joonistada meeldib mulle rohkem paberi peal, aga vahepeal teen ka digimaale.
4. Mis on olnud su lemmik projekt EKA’s õppides? Millise avastuse selle puhul enda jaoks tegid?
Mu lemmik projekt oli mängu tegemine 2022 kevadel. Meie klient oli Eesti Loodusmuuseum, kes soovis endale muuseumimängu uue väljapaneku jaoks teemal linnaloodus. Ma teadsin, et mulle meeldib mängida ja olin selleks hetkeks ka kaks mängu prototüüpi teinud, aga selle projektiga sain aru, et ma saaks mängude tegemisega raha teenida. Ma sain aru, et ma tahan olla selline disainer, kes muudab inimeste elu nauditavamaks.
5. Guilty pleasure ehk “kehv disain või vahend disainimiseks”, mis sulle salaja meeldib?
Vanal veebidisainil on minu südames eriline koht. Windows XP ajastut ma veel mäletan ja sellega kaasneb ka nostalgia, aga veel vanema interneti esteetika teeb mu südame soojaks. Mulle meeldib selle huvitav väljanägemine ja lihtsus, mida ma võimaluse korral ka rakendan.
6. Miski, mille disainer oleksid soovinud olla?
Väga keeruline küsimus. Vahepeal kasutasin sellist rakendust nagu Habitica, mis oli mulle suureks abiks ja seda oli lõbus kasutada. See rakendus muudab tavalised ülesanded mängulisemaks ja annab lisamotivatsiooni oma asjade lõpetamiseks. Selliseid rakendusi soovin tulevikus luua.
7. 1 hea lugemine, mis sind erialaselt inspireerinud on?
Steve Krugi “Don’t Make Me Think” oli üks esimesi disainialaseid raamatuid, mida lugesin. Kui ma digitootedisaini eriala EKAst avastasin, tundus see mulle huvitav ja et aru saada, kas see sobib mulle, hakkasin selle kohta lugema. See raamat inspireeris mind õppima digitootedisaini EKAs.
8. Mis sind peale disaini veel köidab?
Eelmistest küsimustest võib välja lugeda, et mulle meeldib programmeerida ja mänge mängida. Mind köidab, mis toimub haridusmaastikul, kuna mu pere on sellega tihedalt seotud, näiteks oli mu vanaema EKA sisearhitektuuris õppejõud. Lisaks meeldib mulle vabal ajal filme ning seriaale vaadata, eriti ulme ja fantaasia žanrist. Sellega seonduvalt meeldib teadus ja uued tehnoloogiad ning arutlemine eetiliste probleemide üle, mis nendega kaasneda võivad.
9. Milline senine kogemus on sind disainerina kõige enam vorminud ja kuidas?
Ma arvan, et kõige rohkem on mind vorminud mängu tegemise projekt, sest sain aru, mis suunas disainerina liikuda soovin. Ma ei taha saada päris mängude disaineriks, kuigi mõne suurema mängu võiks elu jooksul teha küll. Mind köidab rohkem gamification, ehk tavaliste rakenduste ja argipäeva tegevuste mängulisemaks muutmine.
10. Kus võime sinu tööde ja tegemistega rohkem tutvuda?
Portfoolio on hetkel tegemisel, aga mu muuseumimänguga saab tutvuda siin: https://inter9neti.itch.io/lawn-mowing-simulator (vb lisandub veel mänge).
Isiklik meil: anette.jaaniso@gmail.com .