Viru Keskuse aatriumis on avatud ERKI moeshow 2022 järelnäitus viie parima finalisti töödega. Oma loomingut eksponeerivad Eneken Johanson, Mairo Seire, Siim Oja, Ron Jonas Verlin ja Laura Luize Valtere. Näitus jääb kõigile külastajatele avatuks kuni 09. novembrini.
Eesti Kunstiakadeemia tudengite poolt korraldatav ja tänavu oma 40. tegutsemisaastat tähistanud ERKI Moeshow on Baltikumi üks olulisim kaasaegset moekunsti tutvustav sündmus. ERKI järelnäitus on traditsioon, millega esitatakse silmapaistvate moekunstnike loomingut suurürituse järgselt, et pakkuda visuaalset elamust ka laiemale publikule.
Viru Keskus on läbi aastate olnud Eesti Kunstiakadeemia koostööpartner ja toetaja. Selle aasta ERKI moeshow peasponsorina oli keskuse soov näidata võidutöid laiemale publikule ja nii tuuakse järelnäitus eesti kõige külastatavamasse kohta.
Viru Keskuse turundus- ja kommunikatsioonijuhi Kristel Sooaru sõnul on ERKI moeshow Eesti moemaastiku järelkasvu hüppelaud ja moetudengite küpsemisprotsessi äärmiselt oluline komponent. “Kuna moekeskusena oleme EKA tegevust toetanud ka laiemalt, oli meie jaoks uhkuse asi olla partneriks ideede tulevärgil eksponeerimisele. Tõime võidutööd ja muidu silmapaistvate disainerite loomingu Eesti külastavaimasse paika, et anda nende julgele loomingule laiemat platvormi. Äärmiselt hea meel on näha andekate noorte tudengite pealekasvu. Loodame, et see on alles algus ja meil õnnestub nii mõnegagi neist ka tulevikus koostööd teha.”
EKA moeosakonna juht Piret Puppart hindab koostööd Viru Keskusega. “Keskuse ülimalt dünaamiline ja mänguliselt disainitud keskkond pakub palju erinevaid võimalusi ja lähenemisnurki loomingu eksponeerimiseks ning otse loomulikult tagab see suure nähtavuse, mida alustaval disaineril teinekord omal käel väga raske saavutada. ”
Pupparti sõnul sai ERKI tuumik sai seekord eriti jõuline, samas erinev. Eneken Johansoni võidutöös hindab Puppart mängulise, ent kantava vormi sisse peidetud ehitusjääkide kasutamist ehk seda, kuidas kõik vormid on toestatud vanade elektrijuhtmete abiga. Hoopis teise nurga alt lähenes jätkusuutlikule mõttelaadile aga Mairo Seire, kes muutis kangajääkidest kootud kirkad vaibatekstuurid Versaille-väärilisteks avatüürideks! Värvide mänguga meelitab ka Laura Luize Valtere eklektiline kollektsioon, mille trumbiks on kiletiivaliste putukate vapustav mäng maskidel ja rõivastel. Ron Jonas Verlini ja Siim Oja töödes on märgata väga aktuaalseid post-humanistlikke noote nii materjali kui ka silueti otsingute osas, ulatades käe otsapidi arvutimängude ajastusse. Näitust saadavad Läti loomingulise tandemi Rolands Pēterkopsi (MAREUNROL’S) ja Pēteris Vīksna võidu kollektsioonidest loodud videod, mille loomisel on kasutatud erilisi 3D kaameraid.
Kes osalevad näitusel?
Selle aasta ERKI moeshow võitjaks osutus Eesti Kunstiakadeemia moedisaini kolmanda kursuse üliõpilane Eneken Johanson kollektsiooniga “Who let the dust out”. Eneken Johansoni loomingus põimuvad moedisaini ja jätkusuutliku mõtteviisi pidepunktid üllataval moel, mistap pälvis autori jõulukollektsioon “Who let the dust out?” oma erilise idee ja kõrgetasemelise teostuse eest ka 2022. Aasta ERKI Moeshow peapreemia. Johanson, kes on Eesti Kunstiakadeemia moekunsti eriala vilistlane, jõudis nägemuseni kollektsioonist hoopis üllatavas keskkonnas. Nimelt sai loomisprotsess alguse argise ruumi tähendusväljast, kus kunstnik viis oma esimese kodu tarvis läbi renoveerimistöid. Ehitusega kaasneva tolmu ja lõputu prügi ring oli kunstniku sõnul kurnav, samas juhatas see tunne teda dialoogi mateeriaga laiemat. Vormiotsingutes elektrijuhtmeid kasutav Eneken Johansoni loov lähenemine ümbritsevasse leitmaterjali ning oskus otsida sellele uusi rakendusi manifesteerub tema võimsas kollektsioonis, mis on tähelepanu pälvinud lisaks Eestile ka Milano Mittelmoda rahvusvahelisel noorte talentide konkursil.
II koha pälvis oma pompöössete töödega Eesti Kunstiakademia eriala magistrant Mairo Seire, kes on silmapaistev pärimusliku moedisaini uue suuna esindaja. Pöörase marieantoinette’liku kostüümidraama nimeks sai mulgi murdes kaltsuvaip ehk “Põmanduvõõva”. Inspiratsiooniks olid vanaema kaltsuvaibad. Kollektsioonis kohtuvad traditsiooniline ja kaasaegne, alalhoidlik ja eksperimentaalne omamoodi efektsel moel ning otsimaks vastuseid eksistenstiaalsetele küsimustele pöördub autor selleks oma lapsepõlvekoju. Moedisainer pöördus nii tehniliste võtete kui ka materjalide otsingul vanavanemate majja, et meenutada oma disainidega seda, mis on talle tähtis.
III koha sai Siim Oja, kes on Eesti Kunstiakadeemia II kursuse moekunsti tudeng. Kollektsiooni “define: chimera, cute, eerie” kontseptsioon on inspireeritud kummalistest ja veidratest emotsioonidest. Kuigi Oja kontseptsiooni iseloomustab kõige paremini tema visuaalne keel, on noore moedisaineri sotsiaalfilosoofiline nägemus tervikut toetav ja isikupärane. Oja lähenemine on maagiline – tajudes moodsat aega millegi “vedelana”, käsitleb moekunstnik reaalsust virtuaalsena. Autor on loomuline defektide kõrval huvitatud ka masinaga tekitatud “vigadest”, kirjeldades oma tegevust kui skanneerivat otsingut.
Lisaks esikolmikule valis Viru Keskus veel kaks lemmikut esitlema oma loomingut linnaelu tuiksoonel Eesti külastatuimas keskuses.
Ron Jonas Verlin on Eesti Kunstiakadeemia II kursuse moekunsti tudeng. Moega on Ron tegelenud juba alates keskkoolist ning tänaseks on valminud noore moekunsti käe all 7 kollektsiooni. Tema julge vormikeelega kollektsioon “This Is Where The Bloodline Ends” pälvis ERKI moeshowl ohtralt tunnustust ja tähelepanu. Verlini poeetiline lähenemine inimeksistentsi painavale poolele ilmub tema disainide jõulises, kohati lausa rabavas vormis. Kunstnik on öelnud, et väljendab ennast täpselt sellisena, nagu tunneb. “This is where the blood line ends” on kollektsioon, mis pühitseb samaaegselt nii ängistavat pimedust kui ka äkitset valgust. Noor moedisainer näeb seejuures loomingut kui mehhanismi, mis parandab inimest.
Laura Luize Valtere on Läti päritolu kunstnik ning Riias asuva Läti Kunstiakadeemia moekunsti tudeng. Kollektsioon “Self-Portrait” peegeldab nii tema malbet natuuri kui igapäevaseid mõtteid ja unistusi. Loomisprotsess kujunes tema jaoks kui kunsti eksperiment, mida ta kombineeris enda lapsepõlve mälestustest, traumadest ja nostalgiast. Kollektsiooni iseloomustab sümbolite rohkus ja julge koloriit, milles erilisel kohal on liblika morfoloogilised teisendid, aidates kunstnikul jõuda sensuaalsete ja kohati provokatiivsete vormideni.
ERKI Moehow rahvusvahelisse žüriisse kuulusid Katie Dominy, Tanel Veenre, Liis Eesmaa, Kristi Pärn Valdoja, Rolands Peterkops, Marite Mastina Peterkopa, Annamari Vänska, Johanna Maria Parv, Kristel Sooaru, TITA ja Signe Kivi.
Kollektsioone tutvustav VIDEO
GALERII näituse avamisest, Kalev Lilleorg