
Visuaal: NOMAD architects
EKA PAKK alustas Renee Puusepa juhtimisel uue teadus- ja arendusprojektiga “Kaasaegse õpikeskkonna arhitektuur ja disain: süsinikujärgsete lasteaedade ja algkoolide eksperimentaalarendus”, mida rahastab Kultuuriministeeriumi “Eesti kultuuri teadus- ja arendusprogramm”.
Projekt keskendub lasteaedade ja algkoolide uuendusliku lahenduse loomisele, kus hooned ja ümbritsev keskkond toetavad nüüdisaegset õpikäsitust ning toimivad ise ka õppevahenditena. PISA testid on toonud esile vajaduse loovust ja kriitilist mõtlemist toetavate õpikeskkondade järele, eriti alghariduses. Projekti aluseks on “Muutuva kooliruumi” kontseptsioon ning modulaarse disaini kasutamine. Mustermaja ehitussüsteemi on EKAs arendatud EKAs dr Renee Puusepa juhtimisel.
Eksperimentaalarendus hõlmab praktilisi õpivõimalusi, nagu vihmavee kogumine ja kompostkäimlad, mis on integreeritud hoone tehnosüsteemidesse. Need lahendused võimaldavad õpilastel õppida teaduse, tehnoloogia, inseneeria, matemaatika ja kunsti põhimõtteid läbi praktilise kogemuse. Lahenduses kasutatakse materjale, mis pakkuvad tervislikku õpikeskkonda. Modulaarsus tagab hoonete paindlikkuse, võimaldades ruumide muutmist vastavalt muutuvatele vajadustele. Oodatav tulemus on jätkusuutliku ja paindliku õpikeskkonna ideelahendus, mida saab rakendada haridusasutustes üle Eesti.
“Musterkooli” projekt on oluline samm edasi Eesti haridusruumide arendamisel, ühendades teaduspõhise lähenemise praktiliste ja innovaatiliste lahendustega. Seni oleme Eesti Kunstiakadeemias koos partneritega uurinud ja arendanud mustermaja süsteemi, mis võimaldab luua paindlikke, modulaarseid ja jätkusuutlikke hooneid. See on olnud edukas nii tööstuslike kui ka avalike hoonete projekteerimisel, näiteks Elektrilevi koolituskeskuses ja Tallinna Manufaktuuri lasteaia kavandamisel.
Uurime, kuidas looduslikud materjalid, ringmajanduslik ehitus ja integreeritud õppetegevused toetavad laste arengut ja loovad tervislikuma ning inspireerivama õpikeskkonna. Lisaks aitab projekt mõõta ja analüüsida olemasolevaid moodulhooneid, et parandada siseõhu kvaliteeti ja energiatõhusust. Loodav kooliruum võimaldab mitmesuguseid aktiivõppemeetodeid nii sees kui väljas, soodustades eriti õuesõpet. Viimase osas teeme koostööd MTÜ Haridushuviga, kellel on kogemus õuesõppe arenduse, koolituse ja seda toetava taristu loomise osas.
Eesmärk on, et Musterkool ei ole lihtsalt uus hoonetüüp, vaid õppimist toetav ruum, mis kohandub hariduslike ja keskkonnahoidlike eesmärkidega. See on järgmine loogiline samm Eesti haridusruumide uuendamises, viies senise teadus- ja arendustöö praktilisse rakendusse ja luues rahvusvaheliselt eeskuju pakkuva koolikeskkonna kontseptsiooni.”
Aktuaalsed teemad, mida projekt asub lahendama:
- Haridusruum kui õppimise tööriist – hooned ja tehnilised lahendused toetavad STEAM-õpet (loodus- ja inseneriteadused, kunst, matemaatika).
- Modulaarsus ja paindlikkus – ruumid kohanevad õppijate ja kooliprogrammide muutustega.
- Tervislik ja säästlik ehitus – kasutatakse looduslikke, vähese süsiniku jalajäljega materjale, mis soodustavad keskendumist ja õppimist
- Teaduspõhisus – mõõdame ja analüüsime olemasolevate moodulhoonete kvaliteeti ja mõju.
Projekti kestus: 1.01.2025-31.12.2025
Projektis osalejad
Vanemteadur (vastutav täitja): Renee Puusepp
Nooremteadur: Katrin Koov
Uurimisassistendid: Patrick Liik, Valerii Krinberg
Projektijuht: Anna Tommingas
Visuaalid: NOMAD architects
Projekti partner: MTÜ Haridushuvi
Rahastaja: Kultuuriministeerium (korraldab Eesti Teadusagentuur)