Õpilasakadeemia disainihuvilised heitsid oma jalanõud jalast, et Bold Tuesday stuudios täispuidust siseverandal koos Kairi Kuuskori ja Markus Marksiga pealaest kuni varbaotsteni oma kohalolu tajuda ning kasvõi korra (isegi kui mõtteliselt) kahe noore ettevõtja sammudes astuda. Lasime enda ette manada mõttelise teekonna alates aastast 2013, kui alustas praegu maakaarte loova ja tootva ettevõtte eelkäija HARU HARU. Kuidas on kulgenud areng, milliseid kaasfinantse kaasatud ja kuidas töö korraldatud – sellest kuulsid kohaletulnud noored otse Markuse ja Kairi suust.
Siin aga mahlasemate palade korje kahe noore ettevõtja kogemuste korvist:
>>> Jalgratta leiutamine vs kogemustest tarkuse ammutamine. Kairi: “Enne tööta või saa kuidagi töökogemus ja seda vähemalt ühe majandusaasta jagu ning alles siis võta plaani alustada omaenda bürooga.”
>>> Eraetevõtlus on eelis juba iseeneses – kasuta seda! Markus: “Teenuse osutamine on üks tund tegevust, mis toodab teatud ühiku tulu. Aga ise tehes ja luues on sama ajaühiku sees võimalik toodete hulka ning seeläbi ka kasumit kasvatada.”
>>> Toote edu üks komponentidest on valdkonna unikaalsus.
>>> Kivist pressid vee välja ka hammaste ja küüntega. Aga kas seda on vaja?
>>> Kairi: “Toote esimeseks sihtgrupiks tasub valida disainiteadlik publik, kelle juures oma toode justkui valideerida.”
>>> Teine edu komponentidest on efektiisus.
>>> Edukuse kolmas komponent on õige hinnastamine ja sealjuures mitte teha alalist allahindlust.
>>> Mis siis, et juba koolis käidid, aga ole valmis õppima! Kindlat vormi pole ees.
>>> Efektiivsuse toob protsessi disainimine. Ok, ole disainer. Aga ole valmis olema ka tegevjuht (kuni saad sellist inimest ettevõttesse palgata).
>>> Iga inimese palkamine ettevõttesse toob kaasa olulise küsimuse: kuidas iseennast veel paremini organiseerida?
>>> On vaja langetada üks väga oluline otsus: all in või all in! Vaat et olulisemaid küsimusi, mida inkubaatoris koolitajad ja investorid olevat uurinud – kas noored ettevõtjad tegelevad oma äriga täisajaga või hobi korras vabadel hetkedel.
Kairi: “Upud või ujud!” Otsusta, tegutse, ja küllap tuleb ka ujumisoskus. Vahepealsetes sfäärides ulpimine on keskpärane. Keskpärasus ei too edu.
Bold Tuesday tiim on võtnud tänavuse aasta fookusesse välismesside külastuse, sihtturgude ja laiema kliendibaasi avastamise ning aktiviseerimise. Neid aitab selles EASi eksporditoetus ning suureks plussiks peab duo oma kolmandat, sj uusimat meeskonnakaaslast – Ameerikast pärit turunduajat. Palju edu ettevõtmistes ning et peale hoovõttu ja edukat starti lend ikka kõrgemale ja kaugemale viiks!
Õpilasakadeemiaga läheme tootedisaini valdkonnas külla 1. juunil Lauri Hirvesaarele ning 5. juunil kohtume Björn Koobiga. Õpilasakadeemiasse on oodatud huvilised, kes tahavad tutvuda valdkonnaga läbi tegijate ning kaaluvad muuhulgas ka õppima asumisest. Kõik tegevused on osalejatele tasuta. Rohkem infot: reesi.kallas@artun.ee
Registreeru järgmisesse EKA Õpilasakadeemia töötuppa siin.
Piret Mägi
Disainiekskursioonide juht