Eesti Kunstiakadeemia ja TalTechi tudengite ning Põhja-Eesti Regionaalhaigla neli kuud kestnud ühisprojekti tulemusena loodi uudsed lahendused insuldist paranenu toetamiseks, EMO visiidi läbipaistvamaks muutmiseks, päevakirurgia patsiendi liikumise korraldamiseks, lootusetult haigele väärika elulõpu tagamiseks ning eriarstivisiidiks ettevalmistamiseks.
Eesti Kunstiakadeemia tootedisaini osakonna juhataja Maarja Mõtuse sõnul sündis regionaalhaiglaga koostööst mitmeid suurepäraseid ideid, mis aitavad tulevasi haigla arendusi suunata. “Disainiülikoolina on EKA roll aidata PERHil luua visioone, milliseid teenuseid ja keskkonda nad oma patsientidele ja töötajatele soovivad,“ sõnas Mõtus. “On heameel näha, et suurhaiglas osatakse hinnata disaini olulisust teenuste arendamisel ning loodan, et ka teised tervishoiuasutused hakkavad PERHi eeskujul valdkonnale rohkem tähelepanu pöörama,” lisas ta.
Regionaalhaigla juhatuse liikme Terje Peetso hinnangul on haigla arenguks kasulik kuulata väljaspool seisvate inimeste vaadet. “Võtame teenuste arendamisel alati arvesse patsientide ja nende lähedaste tagasisidet, kuid praeguses projektis loob erilist väärtust, et tegemist on haiglale ebatüüpilise eriala – teenusedisaini – tudengite soovitustega,” sõnas Peetso. Tema kinnitusel võib üliõpilaste ettepanekute kasutusala laiendada mitmetesse valdkondadesse. “Patsiendil on sageli keeruline orienteeruda pakutavate teenuste virvarris, kuid ühele digiplatvormile saaks ehitada lahendusi erinevatele patsiendile, et hoida kokku nende aega ja närve,” lisas Peetso.
Teenusedisaini meetodeid kasutades valmis tudengitel õppejõudude Ruth-Helene Melioranski ja Ionel Lehari juhendamisel viis uutel tehnoloogiatel põhinevat lahendust, mis käsitlevad patsiendi kogemust haiglas tervikpildina. „Kuigi tudengite uuringud näitasid, et PERH pakub teenuseid efektiivselt ning patsiendid on väga rahul arstiabi kvaliteediga, on haigla teenused killustunud ning neid ei aduta sageli ühtse tervikuna,” selgitas Melioranski.
Üks tudengite visioonidest keskendub patsiendi EMO külastuse efektiivsemaks ja mugavamaks muutmisele. „Üliõpilased on valmis teinud prototüübi uudsele algoritmil põhinevale digilahendusele, mis toetab patsienti tervisemure tekkimisest kuni haiglast lahkumiseni,“ tutvustas Melioranski, lisades, et rakendus annab näiteks nõu, kas kutsuda kiirabi või piisab perearsti visiidist ning informeerib EMO patsienti ooteaegadest ja eesootavatest sammudest, muutes seeläbi protsessi läbipaistvamaks.
Lisaks arendasid tudengid insuldist paraneva inimesele erinevaid teenuseid koondava targa päeviku, arsti vastuvõtuks ettevalmistamise digiplatvormi, rakenduse päevakirurgia patsiendi liikumise korraldamiseks erinevate haigla osakondade vahel ning intelligentse abivahendi lootusetult haigele oma mälestuste tähenduslikuks talletamiseks.
Koos EKA ja TalTechi disaini ja tehnoloogia tuleviku ühisõppekava magistrantide ning Põhja-Eesti Regionaalhaiglaga osalevad kaheaastases Põhjamaade koostööprojektis riigikantselei ja Eesti tervisetehnoloogia klaster Connected Health, tudengid Lapimaa ülikoolist, Göteborgi disainiakadeemiast, Sahlgrenska ülikooli haiglast ning ettevõtlus- ja innovatsioonikoolist.
Projekti kaasrahastab valdkondade vahelist koostööd arendav Põhjamaade ministrite nõukogu programm Nordplus Horiztonal NPHZ-2018/10108 ja Euroopa Regionaalarengu Fondi EKA LOOVKÄRG – Eesti visuaal- ja ruumikultuuri õppe- ja teaduskeskus (Sisutegevuste projekt) 2014-2020.4.01.16-0045.