EKA muuseumi töö Ülo Soosteri juubelinäitusel Suurgildi hoones
Anna Birgitta Erikson Ülo Soosteri näitusel. Foto: Reeli Kõiv
7. märtsil avati Eesti Ajaloomuuseumi Suurgildi hoone kammerlikus näitusesaalis Ülo Soosteri 100. sünniaastapäeva näitustest esimene, „Ülo Sooster. Vangla ja armastus“, mis on pühendatud kunstniku varastele loomeaastatele.
Näitusel on eksponeeritud ka Soosteri EKA muuseumi kogusse kuuluv diplomitöö „Tartu tänava asfalteerimine“ aastast 1949.
Näituse kolm keset on Ülo Soosteri sünnipaik Hiiumaa, kunstiõpingud-sõpruskond Tartus ja 7 aasta pikkune vangilaagri aeg Kargandas, kus Sooster kohtus oma tulevase naise Lidia Serhiga. Näituse kuraatorid Ksenija Remesova ning Tenno Pent Sooster (kunstniku poeg, samuti kunstnik), on väljapanekut nimetanud näitus-jutustuseks. Seda ta tõepoolest ongi, võimaldades kulgeda kunstniku varasel loomerajal ja tõmmata põnevaid seoseid. Näiteks tekitas muhelust ja äratundmist tema kunstiõpingute aegne looming, kus veel oma käekirja otsiva kunstniku piltides vaatasid vastu nii Endel Kõksi, Jaan Grünbergi kui ka teiste pallaslaste käekirjad. Näituse põnevamaid osi on Soosteri perekonnale kuuluv laagrijoonistuste kollektsioon, kus troostitu tegelikkuse kujutamise kõrval avaneb ka imeilus armastuse lugu. Väljas on maale ja joonistusi, fotode ja dokumentide koopiaid.
Ülo Soosteri diplomitöö, formaadilt suurim töö näitusel, kujutab Tartu Raekoja platsi asfalteerimist ja on maalitud silla juurest vaatega üle Emajõe. Kuna neil aastail oli ainukeseks lubatud loomemeetodiks sotsialistlik realism, püüdis diplomand neid nõudeid täita, maalida Elmar Kitse soovitusel „nii lihtsalt kui vähegi võimalik“. Pintslitöö on suhteliselt isikupäratu ja kuiv, välditud on varasele Soosterile omaseid impressionistlikke võtteid – kuigi, midagi vabaõhumaali koolist on siin siiski tajutav. Pildi koloriit on sotsrealismile omaselt tume, „poriste“ värvidega. Samas on stseen apoliitiline, inimesi on kujutatud paatosevabalt. Toonastes nappide valikute tingimustes on kunstnik suutnud vältida otsest valet. Teose taas päevavalgele tulek on omamoodi põnev – see tuli lammutamise eel välja EKA vanast majast, kuhu sattus ilmselt Tartu Riiklikust Kunstiinstituudist (likvideeritud Pallase edasikandjast) kui kujutava kunsti erialad 1951 Tallinna üle toodi. Teos on rullist taas alusraamile pandud ning restaureeritud ja lisab kõnealuse näituse kontekstis olulise aktsendi Soosteri loometeele, olles ühtlasi jäädvustus oma aja kunstilise väljenduse võimalustest, õieti nende puudumisest.
Ülo Soosteri loometee algust kajastav näitus on SA Sooster Foundationi ja Eesti Ajaloomuuseumi ühisprojekt, mida saab Suurgildi hoones (Pikk 17, Tallinn) vaadata 22. juunini 2024.
Ülo Soosteri diplomitöö, formaadilt suurim töö näitusel, kujutab Tartu Raekoja platsiasfalteerimist ja on maalitud silla juurest vaatega üle Emajõe.
Eesti Kunstiakadeemia koduleht kasutab küpsiseid, et koguda meie kasutajate kohta statistikat ning pakkuda külastajatele parimat kogemust. Kas nõustute küpsiste kasutamisega? Loe veel.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities...
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.