
Silvi Liiva. Siber. Taiga. 1973. Eesti Kunstimuuseum
Eesti Kunstimuuseumi ja Eesti Kunstiakadeemia valdkondadevaheline koostööprojekt võtab vaatluse alla Eesti suhted põlisrahvastega ning nende suhete mõju eestlaste minapildile visuaalkultuuri, kunsti ja muuseumikogude kaudu.
Näituse- ja uurimisprojekt „Ekspeditsioon – eestlased ja põlisrahvad“ on tihedalt seotud Eesti Kunstimuuseumi nõukogude perioodi kunsti uurimissuunaga. Selle eesmärk on pakkuda nõukogude perioodi eesti kunstile uusi kontekste ja tõlgendusi ning mõtestada seda kultuuriliste ja geopoliitiliste mõjusfääride ristumiskohana. Vene impeeriumi ja Nõukogude Liidu eri piirkondadesse suunatud loodusteaduslike, etnograafiliste ja loovuurimuslike ekspeditsioonide tulemusena sündinud kunstiteoste, teaduslike illustratsioonide, filmide jm visuaalse materjali tõlgendamise kaudu osaleme ühtlasi Ida-Euroopa ja Euraasia kultuuripärandi dekoloniseerimise ümber toimuvates aruteludes.
Ehkki tänapäeval peavad eestlased ennast põlisrahvaks, ei ole see alati nii olnud. Samuti ei ole keelesugulus sadade ja tuhandete kilomeetrite kaugusel elavate soome-ugri ja samojeedi rahvastega alati olnud meie identiteedi jaoks nii kesksel kohal.
Näituse- ja uurimisprojekti teljeks on ekspeditsioon kui teadmiste, aga ka võimusuhete loomise vahend. Ekspeditsioonid, mis on läbi aegade kujundanud suhteid põlisrahvastega ja põlisrahvaste endi saatust, on nähtusena ise ajas palju muutunud. Retkede käigus kogutud materjale uue pilguga vaadeldes saab ümber mõtestada ka eestlaste ja teiste eestimaalaste suhteid Siberi ja Kaug-Põhja põlisrahvastega.
Eestlaste tänase minapildi on suuresti kujundanud hilisnõukogude ajal soome-ugri rahvaste juurde korraldatud ekspeditsioonid, millest sündisid Lennart Meri filmid ja raamatud, Kaljo Põllu ja toonase Eesti Riikliku Kunstiinstituudi (ERKI) tudengite tööd ning paljud teised mõjukad kultuuriteosed. Miks tekkis järsku nii paljudel loojatel nii suur huvi põlisrahvaste ja nende kultuuripärandi vastu – miks oli vaja minna ennast otsima nii kaugele? Mis kannustas neid sellega nii tõsiteaduslikult tegelema? Ja kuidas leidis nende visioon soome-ugri jagatud kultuuripärandist 1970.–1980. aastatel Eesti publiku seas nii laia ja sooja vastuvõtu?
Projekti raames kaardistatakse soome-ugri ekspeditsioonidel kogutud materjale ja nende tulemusel loodud teoseid ning (loov)uurimusi, aga ka koostööd (ja konflikte) kunstnike ning teadlaste vahel. Lisaks võetakse vaatluse alla ekspeditsioonide taustsüsteemid omas ajas. Kuidas on soome-ugri ekspeditsioonid seotud mujalgi Ida-Euroopas ja Kesk-Aasias samal ajal laialt levinud „folkloorse pöördega“? Kuidas suhestus ja suhestub huvi põlisrahvaste vastu looduskaitse arengu, aga ka iseseisvusliikumise ja ökorahvuslusega?
Projekti juht: Linda Kaljundi
Töörühm: Linda Kaljundi, Johanna Jolen Kuzmenko, Anastassia Langinen, Elnara Taidre, Ann Mirjam Vaikla, Karin Vicente, Eha Komissarov ja Birgit Tohter
Konsultandid: Svetlana Karm (Eesti Rahva Muuseum), Piret Koosa (Eesti Rahva Muuseum), Jaak Prozes (Fenno-Ugria), Jaanika Vider (Viini Ülikool / Tallinna Ülikool), Bart Pushaw (University of Tennessee at Chattanooga), Marika Alver
Koostööpartnerid: Eesti Kunstiakadeemia, Eesti Rahva Muuseum, Fenno-Ugria
Projekti raames uuritakse järgmiste mälu- ja teadusasutuste kogusid: Eesti Ajaloomuuseum, Eesti Kirjandusmuuseum, Tartu Kunstimuuseum, Eesti Kunstiakadeemia muuseum, Eesti Kunstimuuseum, Eesti Rahva Muuseum, Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum, Tartu Ülikooli muuseum, Tartu Ülikooli kunstimuuseum, Tartu Ülikooli loodusmuuseum, Eesti Loodusmuuseum, Tallinna Ülikooli arheoloogia teaduskogu, TalTechi muuseum, Kiasma muuseum, EMMA muuseum, MO muuseum
Rahastajad: Eesti Kunstimuuseum, Eesti Kunstiakadeemia, Kultuuriministeerium
Periood: 2024-2026