AksessuaaridisainAnimatsioonArhitektuur ja linnaplaneerimineArhitektuuriteaduskondAvatud akadeemiaDesign and Technology FuturesDisainiteaduskondDoktorikoolDoktorikoolEhte- ja sepakunstErialadERKI MoeshowFotograafiaGaleriiGraafikaGraafiline disainHaldusosakond ja töökojadInstallatsioon ja skulptuurIT osakondJätkusuutliku disaini laborJoonistamineKaasaegne kunstKeraamikaKlaasKommunikatsiooniosakondKunstiharidusKunstiteadus ja visuaalkultuurKunstikultuuri teaduskondMaalMoedisainMuinsuskaitse ja konserveerimineÕppeosakondRaamatukoguRahandusosakondRektoraatSisearhitektuurStsenograafiaTasapinnaliste tehnoloogiate tehnokeskusTeadus- ja arendusosakondTegevuskunstTekstiilidisainTootedisainTugistruktuuridÜliõpilasesindusUncategorizedUrbanistikaUusmeediaVabade kunstide teaduskondVälissuhete osakond
Rubriik: Kunstiteadus ja visuaalkultuur
24.09.2014 — 29.09.2014
13. rahvusvaheline DOCOMOMO konverents ’Expansion & Conflict’ Lõuna-Koreas, Seoulis
Kunstiharidus
24.-29.septembril 2014 toimus Lõuna Koreas,
Seoulis, 13.rahvusvaheline DOCOMOMO konverents teemal ’Expansion ja Conflict’. Konverentsil osales EKA muinsuskaitse ja
konserveerimise osakonna teadur Maris Mändel, kes astus üles ettekandega ’Approaching
the Ordinary. Everyday Building Materials Deserve a Closer Look’.
DOCOMOMO (Documentation and Conservation of
Buildings, Sites and Neighbourhoods of the Modern Movement) on rahvusvaheline,
moodsa arhitektuuripärandi kaitsele, dokumenteerimisele ja konserveerimisele
pühendunud organisatsioon, mille iga kahe aasta tagant toimuvad konverentsid on
valdkonna spetsialistidele üheks olulisemaks kokkutulemise kohaks.
Postitas Maris Veeremäe — Püsilink
13. rahvusvaheline DOCOMOMO konverents ’Expansion & Conflict’ Lõuna-Koreas, Seoulis
Kolmapäev 24 september, 2014 — Esmaspäev 29 september, 2014
Kunstiharidus
24.-29.septembril 2014 toimus Lõuna Koreas,
Seoulis, 13.rahvusvaheline DOCOMOMO konverents teemal ’Expansion ja Conflict’. Konverentsil osales EKA muinsuskaitse ja
konserveerimise osakonna teadur Maris Mändel, kes astus üles ettekandega ’Approaching
the Ordinary. Everyday Building Materials Deserve a Closer Look’.
DOCOMOMO (Documentation and Conservation of
Buildings, Sites and Neighbourhoods of the Modern Movement) on rahvusvaheline,
moodsa arhitektuuripärandi kaitsele, dokumenteerimisele ja konserveerimisele
pühendunud organisatsioon, mille iga kahe aasta tagant toimuvad konverentsid on
valdkonna spetsialistidele üheks olulisemaks kokkutulemise kohaks.
Postitas Maris Veeremäe — Püsilink
08.10.2014
MUINSUSKAITSEAMETI 21. AASTAPÄEVAL TUNNUSTATI TAAS EKA MUINSUSKAITSE JA KONSERVEERIMISE OSAKONNA TÖÖTAJAID, TUDENGEID NING VILISTLASI
Kunstiharidus
08.oktoobril toimus Tallinnas Energia Avastuskeskuses Muinsuskaitse 21.aastapäeva seminar, kus heideti pilk tulevikku ning arutleti muinsuskaitse rolli üle tänasel 21.sajandil.
Seminaril tutvustasid märtsis koostöös Tallinna ülikooli Tuleviku-uuringute instituudiga valminud uuringu ‘Eraomandis oleva kinnismälestise hoidmine’ lõpparuannet ja tulemusi EKA muinsuskaitse ja konserveerimise osakonna teadurid Oliver Orro ja Maris Mändel. Paneeldiskussiooni juhatas Anneli Randla.
Pidulikul galal tunnustas Muinsuskaitseamet oma parimaid partnereid sellel aastal 13 kategoorias.
Aasta kunstimälestiseks tunnistatud Kuressaare Laurentiuse kiriku altariseina ja kantsli konserveerisid osakonna magistrant Heiti Kulmar ning vilistlane, konservaator Allan Talu.
Parima uurija kategoorias tunnustati osakonna tudengite ning nende juhendajate suurt panust keerukate ning töömahukate ehitis- ja kunstimälestiste uuringute läbiviimisel. Käesoleval aastal on uuringuid teostatud teiste seas Kolga ja Aruküla mõisates ning Haljala ja Nõo kirikutes.
Esmakordselt välja antud Agne Trummali nimelise noore muinsuskaitsja preemia pälvis samuti EKA muinsuskaitse ja konserveerimise osakonnast võrsunud Narva linna muinsuskaitse vaneminspektor Madis Tuuder.
AK uudislõik sündmusest:
kultuur.err.ee/v/varia/82957ecb-4b5d-46b7-ba4e-ef9a03bc7c17
Postitas Maris Veeremäe — Püsilink
MUINSUSKAITSEAMETI 21. AASTAPÄEVAL TUNNUSTATI TAAS EKA MUINSUSKAITSE JA KONSERVEERIMISE OSAKONNA TÖÖTAJAID, TUDENGEID NING VILISTLASI
Kolmapäev 08 oktoober, 2014
Kunstiharidus
08.oktoobril toimus Tallinnas Energia Avastuskeskuses Muinsuskaitse 21.aastapäeva seminar, kus heideti pilk tulevikku ning arutleti muinsuskaitse rolli üle tänasel 21.sajandil.
Seminaril tutvustasid märtsis koostöös Tallinna ülikooli Tuleviku-uuringute instituudiga valminud uuringu ‘Eraomandis oleva kinnismälestise hoidmine’ lõpparuannet ja tulemusi EKA muinsuskaitse ja konserveerimise osakonna teadurid Oliver Orro ja Maris Mändel. Paneeldiskussiooni juhatas Anneli Randla.
Pidulikul galal tunnustas Muinsuskaitseamet oma parimaid partnereid sellel aastal 13 kategoorias.
Aasta kunstimälestiseks tunnistatud Kuressaare Laurentiuse kiriku altariseina ja kantsli konserveerisid osakonna magistrant Heiti Kulmar ning vilistlane, konservaator Allan Talu.
Parima uurija kategoorias tunnustati osakonna tudengite ning nende juhendajate suurt panust keerukate ning töömahukate ehitis- ja kunstimälestiste uuringute läbiviimisel. Käesoleval aastal on uuringuid teostatud teiste seas Kolga ja Aruküla mõisates ning Haljala ja Nõo kirikutes.
Esmakordselt välja antud Agne Trummali nimelise noore muinsuskaitsja preemia pälvis samuti EKA muinsuskaitse ja konserveerimise osakonnast võrsunud Narva linna muinsuskaitse vaneminspektor Madis Tuuder.
AK uudislõik sündmusest:
kultuur.err.ee/v/varia/82957ecb-4b5d-46b7-ba4e-ef9a03bc7c17
Postitas Maris Veeremäe — Püsilink
01.10.2014 — 04.10.2014
Rahvusvaheline konverents „50 aastat Veneetsia Hartat“
Kunstiharidus
Veneetsia harta on mälestiste ja ajalooliste paikade konserveerimise ja restaureerimise rahvusvaheline harta, mis võeti vastu 1964 aastal. 01.-04.oktoobrini toimus Viinis selle sündmuse äramärkimiseks rahvusvaheline konverents ’50 aastat Veneetsia hartat – ajalugu, retseptsioon ja tulevikuperspektiivid’, mille korraldasid Arbeitkreis Theorie und Lehre der Denkmalpflege (Saksamaa), Bundesdenkmalamt (Austria), Österreichisches Museum für angewandte Kunst (Austria) ja ICOMOS.
Konverentsil osales EKA muinsuskaitse ja konserveerimise osakonna juhataja, professor Lilian Hansar.
Konverentsil arutati harta ettevalmistust ja ajalugu ning keskenduti küsimusele, kuidas see vastab tänapäeva muinsuskaitse põhimõtetele. Leiti, et harta tõlked on tihti erinevad ning on sellest tingituna tekitanud mitmel pool segadust (sh. Eestis). Kokkuvõtvalt leiti, et selle põhitõed on jätkuvalt aktuaalsed, ehkki mälestiste eri liikidest tulenevalt on hiljem vastu võetud mitmeid spetsiifilisemaid, kitsamatele valdkondadele kontsentreeruvaid hartasid: näit. ajaloolisi parke kaitsev Firenze harta aastast 1981; linnaehitust käsitlev Washingtoni harta aastast 1987 ning 1993 aastal vastuvõetud Nara dokument, mis laiendab muinsuskaitse materiaalset pärandit ka vaimsele pärandile.
Konverentsi raames külastati ka Austria muinsuskaitseametit, mille juurde on riigi finantseerimisel loodud kaasaegse kõrgtehnoloogiaga varustatud kunstimälestiste restaureerimise töökoda. Täpsemalt saab nende tegevusega tutvuda siin
04.oktoobril astus professor Lilian Hansar Saksamaal tegutseva muinsuskaitse teooria ja õpetamisega tegeleva töörühma Arbeitkreis Theorie und Lehre der Denkmalpflege liikmeks. Organisatsioon kogub ja levitab erinevaid muinsuskaitsealaseid üritusi ja erialakirjandust puudutavat informatsiooni, viib läbi aastakonverentse ning publitseerib peetud ettekannete materjale.
Postitas Maris Veeremäe — Püsilink
Rahvusvaheline konverents „50 aastat Veneetsia Hartat“
Kolmapäev 01 oktoober, 2014 — Laupäev 04 oktoober, 2014
Kunstiharidus
Veneetsia harta on mälestiste ja ajalooliste paikade konserveerimise ja restaureerimise rahvusvaheline harta, mis võeti vastu 1964 aastal. 01.-04.oktoobrini toimus Viinis selle sündmuse äramärkimiseks rahvusvaheline konverents ’50 aastat Veneetsia hartat – ajalugu, retseptsioon ja tulevikuperspektiivid’, mille korraldasid Arbeitkreis Theorie und Lehre der Denkmalpflege (Saksamaa), Bundesdenkmalamt (Austria), Österreichisches Museum für angewandte Kunst (Austria) ja ICOMOS.
Konverentsil osales EKA muinsuskaitse ja konserveerimise osakonna juhataja, professor Lilian Hansar.
Konverentsil arutati harta ettevalmistust ja ajalugu ning keskenduti küsimusele, kuidas see vastab tänapäeva muinsuskaitse põhimõtetele. Leiti, et harta tõlked on tihti erinevad ning on sellest tingituna tekitanud mitmel pool segadust (sh. Eestis). Kokkuvõtvalt leiti, et selle põhitõed on jätkuvalt aktuaalsed, ehkki mälestiste eri liikidest tulenevalt on hiljem vastu võetud mitmeid spetsiifilisemaid, kitsamatele valdkondadele kontsentreeruvaid hartasid: näit. ajaloolisi parke kaitsev Firenze harta aastast 1981; linnaehitust käsitlev Washingtoni harta aastast 1987 ning 1993 aastal vastuvõetud Nara dokument, mis laiendab muinsuskaitse materiaalset pärandit ka vaimsele pärandile.
Konverentsi raames külastati ka Austria muinsuskaitseametit, mille juurde on riigi finantseerimisel loodud kaasaegse kõrgtehnoloogiaga varustatud kunstimälestiste restaureerimise töökoda. Täpsemalt saab nende tegevusega tutvuda siin
04.oktoobril astus professor Lilian Hansar Saksamaal tegutseva muinsuskaitse teooria ja õpetamisega tegeleva töörühma Arbeitkreis Theorie und Lehre der Denkmalpflege liikmeks. Organisatsioon kogub ja levitab erinevaid muinsuskaitsealaseid üritusi ja erialakirjandust puudutavat informatsiooni, viib läbi aastakonverentse ning publitseerib peetud ettekannete materjale.
Postitas Maris Veeremäe — Püsilink
27.09.2014 — 29.09.2014
Tudengite sügisreis Viljandimaale
Kunstiharidus
EKA muinsuskaitse ja konserveerimise osakonna traditsiooniks kujunenud igasügisene Eesti-reis (õppeaine ‘mälestis ja keskkond’, mis alati toimub ekskursiooni vormis) viis sellel aastal Viljandimaale. Nagu ikka, oli eesmärgiks tutvustada tudengitele võimalikult erinäolist pärandit ning erinevaid restaureerimisprobleeme. Käidi mõisates, luterlikes- ja õigeusu kirikutes, väikelinnades ning alevites; vaadati mõnda kunagist jõukat mulgi häärberit ehk suurtalu edevat elamut ning sekka sattus ka 20.sajandi arhitektuuri eestiaegse maarahvamaja või 1960. aastate modernistliku kolhoosiklubi näol. Viljandi linnas seekord pikalt ei peatutud kuid siiski saime mahti tutvuda kolme väga silmapaistva ehitisega: Viljandi Pauluse kirik, Ugala teater ning eestiaegse Paluküla kooli juurdeehitusena mullu valminud uhke riigigümnaasium. Reis kestis kolm päeva, ööbimistega Kärstnas ja Karksi-Nuias. Ilmad olid ilusad ja meeleolu mõnus. Ainus, mis meid kurvastas, oli mõnede mälestiste ehmatavalt halb seisund: kui see vähegi võimalik oleks olnud, tahtnuks tudengid neile hääbuvatele või lihtsalt hooletusse jäetud hoonetele otsekohe oma kätega appi tormata.
Nagu tavaks kujunenud, toimusid tagasiteel bussis missivalimised parima külastatud objekti väljaselgitamiseks. Sel aastal osutus salajase hääletuse võitjaks Tarvastu – romantilised lossivaremed koos hilisema mõisnike matusekabeliga. Palju hääli kogus ka Viljandi riigigümnaasium, mille uus moodne õpikeskkond paljudele muljet avaldas.
Postitas Maris Veeremäe — Püsilink
Tudengite sügisreis Viljandimaale
Laupäev 27 september, 2014 — Esmaspäev 29 september, 2014
Kunstiharidus
EKA muinsuskaitse ja konserveerimise osakonna traditsiooniks kujunenud igasügisene Eesti-reis (õppeaine ‘mälestis ja keskkond’, mis alati toimub ekskursiooni vormis) viis sellel aastal Viljandimaale. Nagu ikka, oli eesmärgiks tutvustada tudengitele võimalikult erinäolist pärandit ning erinevaid restaureerimisprobleeme. Käidi mõisates, luterlikes- ja õigeusu kirikutes, väikelinnades ning alevites; vaadati mõnda kunagist jõukat mulgi häärberit ehk suurtalu edevat elamut ning sekka sattus ka 20.sajandi arhitektuuri eestiaegse maarahvamaja või 1960. aastate modernistliku kolhoosiklubi näol. Viljandi linnas seekord pikalt ei peatutud kuid siiski saime mahti tutvuda kolme väga silmapaistva ehitisega: Viljandi Pauluse kirik, Ugala teater ning eestiaegse Paluküla kooli juurdeehitusena mullu valminud uhke riigigümnaasium. Reis kestis kolm päeva, ööbimistega Kärstnas ja Karksi-Nuias. Ilmad olid ilusad ja meeleolu mõnus. Ainus, mis meid kurvastas, oli mõnede mälestiste ehmatavalt halb seisund: kui see vähegi võimalik oleks olnud, tahtnuks tudengid neile hääbuvatele või lihtsalt hooletusse jäetud hoonetele otsekohe oma kätega appi tormata.
Nagu tavaks kujunenud, toimusid tagasiteel bussis missivalimised parima külastatud objekti väljaselgitamiseks. Sel aastal osutus salajase hääletuse võitjaks Tarvastu – romantilised lossivaremed koos hilisema mõisnike matusekabeliga. Palju hääli kogus ka Viljandi riigigümnaasium, mille uus moodne õpikeskkond paljudele muljet avaldas.
Postitas Maris Veeremäe — Püsilink
20.03.2014 — 23.05.2014
mida õpetada? kuidas õpetada? miks õpetada?
Kunstiharidus
Kunstihariduse osakonna avatud seminarid kõigile huvilistele, eelkõige aga neile, kes kaaluvad kunstiõpetaja magistriõppekavale õppima tulemist.
Seminarid toimuvad Suur-Kloostri 11- 303 kell 15.00-16.30:
20. märtsil Anneli Porri ja Kunstiteose analüüsi didaktika
11. aprillil Merike Rehepapp ja disainididaktika
25. aprillil Anu Purre ja muuseumipedagoogiline didaktika
23. mail Edna Vahter ja kunstididaktika
Postitas Annely Köster — Püsilink
mida õpetada? kuidas õpetada? miks õpetada?
Neljapäev 20 märts, 2014 — Reede 23 mai, 2014
Kunstiharidus
Kunstihariduse osakonna avatud seminarid kõigile huvilistele, eelkõige aga neile, kes kaaluvad kunstiõpetaja magistriõppekavale õppima tulemist.
Seminarid toimuvad Suur-Kloostri 11- 303 kell 15.00-16.30:
20. märtsil Anneli Porri ja Kunstiteose analüüsi didaktika
11. aprillil Merike Rehepapp ja disainididaktika
25. aprillil Anu Purre ja muuseumipedagoogiline didaktika
23. mail Edna Vahter ja kunstididaktika
Postitas Annely Köster — Püsilink
21.11.2013
Seminar „Kuidas kommunikeerida kogusid? Erinevad võimalused (püsi)näituseks“
Kunstiteadus ja visuaalkultuur
Korraldajad: Rael Artel, Tiiu Talvistu
Toimumisaeg: Neljapäev, 21.11.2013 kl 11—18
Toimumiskoht: Tartu Kunstimuuseum, Raekoja plats 18, Tartu
Kutse
Tartu Kunstimuuseum kutsub kõiki kolleege seminarile, mille põhiteemaks on kogude eksponeerimise problemaatika kunstimuuseumi kontekstis.
Seoses uue püsiekspositsiooni ettevalmistamisega soovib Tartu Kunstimuuseum arutleda rahvusvahelises professionaalide ringis kunstimuuseumide erinevate võimaluste üle tutvustada oma kogusid püsiekspositsiooni kaudu publikule. Meie sooviks on teha seda uuel ja kaasaegsel tasemel, teadlikus dialoogis teiste sarnases positsioonis muuseumidega ning võttes arvesse ühiskonna ja publiku muutunud huve ja ootusi. Kokkusaamise eesmärk on uute ideede ja võimaluste kogumine järgnevate püsiväljapanekute koostamiseks, samuti enese kurssi viimine mujal püsiekspositsiooni asjus toimuvaga. Loodame seminaril kuulda omanäolistest lähenemistest ja lahendustest, soovime et iga ettekandja lisaks püsiekspositsiooni temaatikasse erineva vaatenurga, mis tekitaks perspektiivide paljususe ning annaks ainest viljakaks diskussiooniks.
Ajakava:
11.00 kogunemine ja kohv
11.20 Rael Artel (Tartu Kunstimuuseumi direktor, Tartu)
11.30 Tiiu Talvistu (Tartu Kunstimuuseumi kollektsiooni kuraator, Tartu)
12.00 Christiane Berndes (Van Abbemuseumi kollektsiooni peakuraator, Eindhoven)
13.00 Joanna Sokolowska (Lodzi kunstimuuseumi kuraator, Lodz)
14.00 Lõunapaus
15.00 Eha Komissarov (Eesti Kunstimuuseumi kuraator-projektijuht, Tallinn)
16.00 Giedrius Gulbinas (Leedu Rahvusgalerii kuraator, Vilnius)
17.00 Lõpudiskussioon ja kokkuvõtted
18.00 Õhtusöök
Kutsutud muuseumi- ja kunstiprofessionaalid esinevad lühiettekannetega (15–20 min), sellele järgneb diskussioon (35–40 min).
Moderaatorid: Maria-Kristiina Soomre ja Peeter Talvistu.
Seminar toimub inglise keeles.
Loodame seminaril luua tõeliselt avatud, aruteludele orienteeritud ja kogemuste-arvamuste vahetamisele keskendunud õhkkonna. Olete oodatud kuulama ja kaasa mõtlema!
Tulijatel palume anda endast märku aadressil ruta@tartmus.ee, et teaksime katta kohvilauda!
Lähem info:
Tiiu Talvistu, 7341 050
Rael Artel, 56229 213
Postitas Solveig Jahnke — Püsilink
Seminar „Kuidas kommunikeerida kogusid? Erinevad võimalused (püsi)näituseks“
Neljapäev 21 november, 2013
Kunstiteadus ja visuaalkultuur
Korraldajad: Rael Artel, Tiiu Talvistu
Toimumisaeg: Neljapäev, 21.11.2013 kl 11—18
Toimumiskoht: Tartu Kunstimuuseum, Raekoja plats 18, Tartu
Kutse
Tartu Kunstimuuseum kutsub kõiki kolleege seminarile, mille põhiteemaks on kogude eksponeerimise problemaatika kunstimuuseumi kontekstis.
Seoses uue püsiekspositsiooni ettevalmistamisega soovib Tartu Kunstimuuseum arutleda rahvusvahelises professionaalide ringis kunstimuuseumide erinevate võimaluste üle tutvustada oma kogusid püsiekspositsiooni kaudu publikule. Meie sooviks on teha seda uuel ja kaasaegsel tasemel, teadlikus dialoogis teiste sarnases positsioonis muuseumidega ning võttes arvesse ühiskonna ja publiku muutunud huve ja ootusi. Kokkusaamise eesmärk on uute ideede ja võimaluste kogumine järgnevate püsiväljapanekute koostamiseks, samuti enese kurssi viimine mujal püsiekspositsiooni asjus toimuvaga. Loodame seminaril kuulda omanäolistest lähenemistest ja lahendustest, soovime et iga ettekandja lisaks püsiekspositsiooni temaatikasse erineva vaatenurga, mis tekitaks perspektiivide paljususe ning annaks ainest viljakaks diskussiooniks.
Ajakava:
11.00 kogunemine ja kohv
11.20 Rael Artel (Tartu Kunstimuuseumi direktor, Tartu)
11.30 Tiiu Talvistu (Tartu Kunstimuuseumi kollektsiooni kuraator, Tartu)
12.00 Christiane Berndes (Van Abbemuseumi kollektsiooni peakuraator, Eindhoven)
13.00 Joanna Sokolowska (Lodzi kunstimuuseumi kuraator, Lodz)
14.00 Lõunapaus
15.00 Eha Komissarov (Eesti Kunstimuuseumi kuraator-projektijuht, Tallinn)
16.00 Giedrius Gulbinas (Leedu Rahvusgalerii kuraator, Vilnius)
17.00 Lõpudiskussioon ja kokkuvõtted
18.00 Õhtusöök
Kutsutud muuseumi- ja kunstiprofessionaalid esinevad lühiettekannetega (15–20 min), sellele järgneb diskussioon (35–40 min).
Moderaatorid: Maria-Kristiina Soomre ja Peeter Talvistu.
Seminar toimub inglise keeles.
Loodame seminaril luua tõeliselt avatud, aruteludele orienteeritud ja kogemuste-arvamuste vahetamisele keskendunud õhkkonna. Olete oodatud kuulama ja kaasa mõtlema!
Tulijatel palume anda endast märku aadressil ruta@tartmus.ee, et teaksime katta kohvilauda!
Lähem info:
Tiiu Talvistu, 7341 050
Rael Artel, 56229 213
Postitas Solveig Jahnke — Püsilink
10.11.2013
Seminar „Maastik ja koloniaalsus“
Kunstiteadus ja visuaalkultuur
(Please scroll down for the English version)
Sel pühapäeval, 10. novembril kell 12.00 Tartu Kunstimuuseumis (Raekoja
plats 18)
„Maastiku“ etümoloogia ulatub tagasi 16. sajandisse, mida peetakse Lääne
modernsuse ja selle varjukülje — koloniaalsuse — alguspunktiks.
Koloniaalsus on kontseptsioon kolonialismi pärandil põhinevast moodsast
maailmasüsteemist — see läbistab nii majandust kui geopoliitilist võimu,
teadmiste ja subjektiivsuse produtseerimist, samuti soolisust ja
seksuaalsust kõige isiklikumal tasandil.
Seminar toob kokku teoreetilised ja loomingulised positsioonid, mis
suhestuvad muuhulgas ka Tartu Kunstimuuseumis üleval oleva näitusega
„Metsa ja mere vahel. Eesti loodusmaal“. Seminari eesmärk on vaadelda
maastikku kui konkreetse geopoliitilise reaalsuse representatsioonivormi,
mille eelduseks on koloniaalse võimumaatriksi poolt kujundatud teadmistel
ning tajul põhinev subjektiivsus. Dekoloniaalsuse kontseptsioon, mida on
tutvustanud Lõuna-Ameerika mõtlejad, seisneb koloniaalsest
võimumaatriksist lahtiütlemises, läbi mõtlemise ja tegemise. Dekoloniaalne
esteetika kui üks osa dekoloniaalsusest tegeleb inimtaju vabastamisega
esteetikast. Seminaris esindatud kunstnikupositsioonide suhe
lähtekontseptsiooniga võib diskussiooni käigus kas muutuda või samaks
jääda, kuivõrd seminari näol on tegemist diskussioonipõhise keskkonnaga.
Seminar „Maastik ja koloniaalsus“ on esimene peatükk Rael Arteli
paralleelprojektist “Kunstnik majapidamises”, mille eesmärgiks on kutsuda
kunstnikke reflekteerima Tartu Kunstimuuseumis toimuvat ning genereerima
alternatiivseid vaatenurki ja suhtumisi valitsevale normaalsusele.
Kuraator ja moderaator: Tanel Rander (kunstnik, Eesti Kunstiakadeemia
doktorant)
Osalejad: Liisa Kaljula (kunstiajaloolane, Eesti Kunstimuuseum), Karolina
Kubik (kunstnik, Poznani Kunstiakadeemia, Poola), Erkki Luuk (kunstnik,
Tartu Ülikool), Kaia Otstak (kunstnik, Tallinna Ülikool), Tanel Rander
(kunstnik, Eesti Kunstiakadeemia), Kadri Tüür (kirjandusteadlane, Tartu
Ülikool)
Seminar toimub Tartu Kunstimuuseumi II korruse näitusesaalis. Sissepääs
muuseumi piletiga (täispilet 2 eurot, sooduspilet 1 euro).
Seminar „Maastik ja koloniaalsus“ toimub eesti ja inglise keeles ning seda
toetab Eesti Kultuurkapital.
Ajakava
11.30 Kaia Otstaki sissejuhatus-performance
12.00 Teoreetiline osa:
Tanel Rander: Maastikumaali kui representatsiooni seotus koloniaalsusega
nii ajaloolises plaanis kui käesolevas geopoliitilises reaalsuses
Liisa Kaljula: Nõukogude modernsusest ja sellest, miks eesti kunstnikud
hilissotsialismi ajal maale läksid
Kadri Tüür: Looduse tekstuaalse (sh visuaalse) representeerimise
ideoloogilised aspektid — kelle identiteeti ja mis võtetega selle abil
üles ehitatakse?
14.00 Kohvipaus
14.30 Loominguline osa:
Kaia Otstak: Seksuaalsuse temaatika maastiku kontekstis — millist
tähendust “maastik” kannab või mida ta tähistab, kui tema vastuvõtt on
kehaline?
Karolina Kubik: kestvusperformance ja ettekanne “Wounds of the Hill” —
vaatluste ja vallutustega seotud maastikuühikutest läbi inimkeha retoorika
ning Poola perifeersus ja rikutud enesekuvand.
Erkki Luuk: Kase märdja tutvustamine. (Subjekti ja subjektiivsusega seotud
probleemistik)
16.00 Lõpudiskussioon
Tere tulemast!
—–
Seminar „Landscape and coloniality“
This Sunday, 10th of November, 12.00, Tartu Art Museum (Raekoja plats 18)
The etymology of „landscape“ leads back to 16th century that has been
considered as the starting point of Western modernity and its darker side
— coloniality, which is a concept of modern world system, based on
legacies of colonialism. Coloniality reaches from economy and geopolitical
power to production of knowledge and subjectivity, from perception to
gender and sexuality.
The seminar gathers theoretical and artistic positions in the context of
landscape painting exhibition „Between Forest and the Sea. Estonian nature
painting“ in Tartu Art Museum. The aim of the seminar is to observe
landscape as a form of representation, based on a certain geopolitical
reality, as well as a subject and subjectivity with knowledge and
perception that are shaped by colonial matrix of power. The concept of
decoloniality that has been introduced by South-American thinkers aims to
delink from colonial matrix of power through thinking and doing.
Decolonial aesthetics as a part of decoloniality is oriented to emancipate
human perception from aesthetics. The artistic positions that are
presented by the seminar may and may not change their relation to the
initial concept, as the seminar constitutes an open environment, based on
discussion.
Seminar „Landscape and coloniality“ is the first chapter of the parallel
project “Artist in the House” initiated by Rael Artel, which aim is to
invite artists to reflect on the ongoing activities in Tartu Art Museum
and to generate alternative views and attitudes towards dominant
normality.
Curated and moderated by Tanel Rander (artist, PhD student of Estonian Art
Academy)
Participants: Liisa Kaljula (art historian, The Art Museum of Estonia),
Karolina Kubik (artist, Academy of Fine Arts in Poznan, Poland), Erkki
Luuk (artist, University of Tartu), Kaia Otstak (artist, Tallinn
University), Tanel Rander (artist, Estonian Art Academy), Kadri Tüür
(literary theorist, University of Tartu)
The seminar takes place on 2nd floor of Tartu Art Museum (Raekoja plats
18). Admission by museum tickets (full price 2 eur, discount ticket 1
eur).
The seminar will be in Estonian and in English, and is supported by
Estonian Cultural Endowment.
Programme
Since 11.30 introductory-performance by Kaia Otstak
12.00 Theoretical part:
Tanel Rander: The relation between landscape representation and
coloniality, in the context of history and contemporary geopolitical
reality
Liisa Kaljula: On Soviet modernity and why Estonian artists went to the
countryside under late Socialism
Kadri Tüür: The ideological aspects of textual (incl. visual)
representation of nature —
who`s identities are thereby created and how?
14.00 Coffee break
14.30 Artistic part:
Kaia Otstak: Landscape and sexuality – what is the meaning of “landscape”
and what does it signify, if its reception is bodily?
Karolina Kubik: Durational performance and presentation “Wounds of the
Hill” – Landscape units, related with observations and conquest, through
the rhetorics of human body. Peripheric Poland and its destroyed
self-reception.
Erkki Luuk: The introduction of the szuceczisz of birch. (The problematics
of subject and subjectivity)
16.00 Conclusive discussion
Welcome!
————————
Forever Yours,
Rael Artel
gsm: + 372 56 229 213
Postitas Solveig Jahnke — Püsilink
Seminar „Maastik ja koloniaalsus“
Pühapäev 10 november, 2013
Kunstiteadus ja visuaalkultuur
(Please scroll down for the English version)
Sel pühapäeval, 10. novembril kell 12.00 Tartu Kunstimuuseumis (Raekoja
plats 18)
„Maastiku“ etümoloogia ulatub tagasi 16. sajandisse, mida peetakse Lääne
modernsuse ja selle varjukülje — koloniaalsuse — alguspunktiks.
Koloniaalsus on kontseptsioon kolonialismi pärandil põhinevast moodsast
maailmasüsteemist — see läbistab nii majandust kui geopoliitilist võimu,
teadmiste ja subjektiivsuse produtseerimist, samuti soolisust ja
seksuaalsust kõige isiklikumal tasandil.
Seminar toob kokku teoreetilised ja loomingulised positsioonid, mis
suhestuvad muuhulgas ka Tartu Kunstimuuseumis üleval oleva näitusega
„Metsa ja mere vahel. Eesti loodusmaal“. Seminari eesmärk on vaadelda
maastikku kui konkreetse geopoliitilise reaalsuse representatsioonivormi,
mille eelduseks on koloniaalse võimumaatriksi poolt kujundatud teadmistel
ning tajul põhinev subjektiivsus. Dekoloniaalsuse kontseptsioon, mida on
tutvustanud Lõuna-Ameerika mõtlejad, seisneb koloniaalsest
võimumaatriksist lahtiütlemises, läbi mõtlemise ja tegemise. Dekoloniaalne
esteetika kui üks osa dekoloniaalsusest tegeleb inimtaju vabastamisega
esteetikast. Seminaris esindatud kunstnikupositsioonide suhe
lähtekontseptsiooniga võib diskussiooni käigus kas muutuda või samaks
jääda, kuivõrd seminari näol on tegemist diskussioonipõhise keskkonnaga.
Seminar „Maastik ja koloniaalsus“ on esimene peatükk Rael Arteli
paralleelprojektist “Kunstnik majapidamises”, mille eesmärgiks on kutsuda
kunstnikke reflekteerima Tartu Kunstimuuseumis toimuvat ning genereerima
alternatiivseid vaatenurki ja suhtumisi valitsevale normaalsusele.
Kuraator ja moderaator: Tanel Rander (kunstnik, Eesti Kunstiakadeemia
doktorant)
Osalejad: Liisa Kaljula (kunstiajaloolane, Eesti Kunstimuuseum), Karolina
Kubik (kunstnik, Poznani Kunstiakadeemia, Poola), Erkki Luuk (kunstnik,
Tartu Ülikool), Kaia Otstak (kunstnik, Tallinna Ülikool), Tanel Rander
(kunstnik, Eesti Kunstiakadeemia), Kadri Tüür (kirjandusteadlane, Tartu
Ülikool)
Seminar toimub Tartu Kunstimuuseumi II korruse näitusesaalis. Sissepääs
muuseumi piletiga (täispilet 2 eurot, sooduspilet 1 euro).
Seminar „Maastik ja koloniaalsus“ toimub eesti ja inglise keeles ning seda
toetab Eesti Kultuurkapital.
Ajakava
11.30 Kaia Otstaki sissejuhatus-performance
12.00 Teoreetiline osa:
Tanel Rander: Maastikumaali kui representatsiooni seotus koloniaalsusega
nii ajaloolises plaanis kui käesolevas geopoliitilises reaalsuses
Liisa Kaljula: Nõukogude modernsusest ja sellest, miks eesti kunstnikud
hilissotsialismi ajal maale läksid
Kadri Tüür: Looduse tekstuaalse (sh visuaalse) representeerimise
ideoloogilised aspektid — kelle identiteeti ja mis võtetega selle abil
üles ehitatakse?
14.00 Kohvipaus
14.30 Loominguline osa:
Kaia Otstak: Seksuaalsuse temaatika maastiku kontekstis — millist
tähendust “maastik” kannab või mida ta tähistab, kui tema vastuvõtt on
kehaline?
Karolina Kubik: kestvusperformance ja ettekanne “Wounds of the Hill” —
vaatluste ja vallutustega seotud maastikuühikutest läbi inimkeha retoorika
ning Poola perifeersus ja rikutud enesekuvand.
Erkki Luuk: Kase märdja tutvustamine. (Subjekti ja subjektiivsusega seotud
probleemistik)
16.00 Lõpudiskussioon
Tere tulemast!
—–
Seminar „Landscape and coloniality“
This Sunday, 10th of November, 12.00, Tartu Art Museum (Raekoja plats 18)
The etymology of „landscape“ leads back to 16th century that has been
considered as the starting point of Western modernity and its darker side
— coloniality, which is a concept of modern world system, based on
legacies of colonialism. Coloniality reaches from economy and geopolitical
power to production of knowledge and subjectivity, from perception to
gender and sexuality.
The seminar gathers theoretical and artistic positions in the context of
landscape painting exhibition „Between Forest and the Sea. Estonian nature
painting“ in Tartu Art Museum. The aim of the seminar is to observe
landscape as a form of representation, based on a certain geopolitical
reality, as well as a subject and subjectivity with knowledge and
perception that are shaped by colonial matrix of power. The concept of
decoloniality that has been introduced by South-American thinkers aims to
delink from colonial matrix of power through thinking and doing.
Decolonial aesthetics as a part of decoloniality is oriented to emancipate
human perception from aesthetics. The artistic positions that are
presented by the seminar may and may not change their relation to the
initial concept, as the seminar constitutes an open environment, based on
discussion.
Seminar „Landscape and coloniality“ is the first chapter of the parallel
project “Artist in the House” initiated by Rael Artel, which aim is to
invite artists to reflect on the ongoing activities in Tartu Art Museum
and to generate alternative views and attitudes towards dominant
normality.
Curated and moderated by Tanel Rander (artist, PhD student of Estonian Art
Academy)
Participants: Liisa Kaljula (art historian, The Art Museum of Estonia),
Karolina Kubik (artist, Academy of Fine Arts in Poznan, Poland), Erkki
Luuk (artist, University of Tartu), Kaia Otstak (artist, Tallinn
University), Tanel Rander (artist, Estonian Art Academy), Kadri Tüür
(literary theorist, University of Tartu)
The seminar takes place on 2nd floor of Tartu Art Museum (Raekoja plats
18). Admission by museum tickets (full price 2 eur, discount ticket 1
eur).
The seminar will be in Estonian and in English, and is supported by
Estonian Cultural Endowment.
Programme
Since 11.30 introductory-performance by Kaia Otstak
12.00 Theoretical part:
Tanel Rander: The relation between landscape representation and
coloniality, in the context of history and contemporary geopolitical
reality
Liisa Kaljula: On Soviet modernity and why Estonian artists went to the
countryside under late Socialism
Kadri Tüür: The ideological aspects of textual (incl. visual)
representation of nature —
who`s identities are thereby created and how?
14.00 Coffee break
14.30 Artistic part:
Kaia Otstak: Landscape and sexuality – what is the meaning of “landscape”
and what does it signify, if its reception is bodily?
Karolina Kubik: Durational performance and presentation “Wounds of the
Hill” – Landscape units, related with observations and conquest, through
the rhetorics of human body. Peripheric Poland and its destroyed
self-reception.
Erkki Luuk: The introduction of the szuceczisz of birch. (The problematics
of subject and subjectivity)
16.00 Conclusive discussion
Welcome!
————————
Forever Yours,
Rael Artel
gsm: + 372 56 229 213
Postitas Solveig Jahnke — Püsilink
28.06.2013 — 03.11.2013
Viimast nädalat avatud „Kriitika ja kriisid. Kunst Euroopas alates 1945“
Kunstiteadus ja visuaalkultuur
Viimast nädalat avatud „Kriitika ja kriisid. Kunst Euroopas alates 1945“
Reede 28 juuni, 2013 — Pühapäev 03 november, 2013
Kunstiteadus ja visuaalkultuur
05.11.2013
Dokumentaalfilm “Monument”, Tõnu Virve autoriõhtu Kinomajas
Kunstiteadus ja visuaalkultuur
Dokumentaalfilm MONUMENT.
Stsenarist Juta Kivimäe. Režissöör Tõnu Virve
Tootja Freyja Film 2009.
Inglise keelsed subtiitrid; 54’
Iga võim vajab monumente, ent ta tahab, et need oleksid tema monumendid. Eestis on riigivõim viimase sajandi jooksul korduvalt muutunud. Iga lahkunud võim on võtnud kaasa ka oma monumendid. Dokumentaal keskendub eesti monumentide saatusele muutuvas ajas. Monumendid võivad olla ideoloogia ohvrid. Ekraanile ilmuvad nii teisaldatud Pronkssõdur kui tšehhi kristallist Vabaduse rist oma lugudega. Dokumentaalfilm ei kavatse kirjutada ajalugu ümber. Film keskendub mälestusmärkide saatusele muutuvas ajas.
Kasutatud on unikaalseid kaaadreid ja paljusid arhiividokumente avaldatakse esmakordselt. Monumendid võivad olla ideoloogia ohvrid, samuti nagu inimesed ja terved rahvad on seda olnud varem ja on ilmselt ka edaspidi. Sõna saavad eesti skulptorid, endised meelsusvangid, ühiskonna- ja kunstiteadlased ning monumentide autorid.
Filmi toetajad: Eesti Kunstimuuseum, Kumu Kunstimuuseum, Eesti Filmi Sihtasutus, Eesti Rahvuskultuuri Fond, Eesti Kultuurkapital, Kultuuriministeerium, Tallinna Linnavalitsus
Postitas Solveig Jahnke — Püsilink
Dokumentaalfilm “Monument”, Tõnu Virve autoriõhtu Kinomajas
Teisipäev 05 november, 2013
Kunstiteadus ja visuaalkultuur
Dokumentaalfilm MONUMENT.
Stsenarist Juta Kivimäe. Režissöör Tõnu Virve
Tootja Freyja Film 2009.
Inglise keelsed subtiitrid; 54’
Iga võim vajab monumente, ent ta tahab, et need oleksid tema monumendid. Eestis on riigivõim viimase sajandi jooksul korduvalt muutunud. Iga lahkunud võim on võtnud kaasa ka oma monumendid. Dokumentaal keskendub eesti monumentide saatusele muutuvas ajas. Monumendid võivad olla ideoloogia ohvrid. Ekraanile ilmuvad nii teisaldatud Pronkssõdur kui tšehhi kristallist Vabaduse rist oma lugudega. Dokumentaalfilm ei kavatse kirjutada ajalugu ümber. Film keskendub mälestusmärkide saatusele muutuvas ajas.
Kasutatud on unikaalseid kaaadreid ja paljusid arhiividokumente avaldatakse esmakordselt. Monumendid võivad olla ideoloogia ohvrid, samuti nagu inimesed ja terved rahvad on seda olnud varem ja on ilmselt ka edaspidi. Sõna saavad eesti skulptorid, endised meelsusvangid, ühiskonna- ja kunstiteadlased ning monumentide autorid.
Filmi toetajad: Eesti Kunstimuuseum, Kumu Kunstimuuseum, Eesti Filmi Sihtasutus, Eesti Rahvuskultuuri Fond, Eesti Kultuurkapital, Kultuuriministeerium, Tallinna Linnavalitsus
Postitas Solveig Jahnke — Püsilink
27.09.2013 — 28.09.2013
Conference: Debating German Heritage (2013)
Kunstiteadus ja visuaalkultuur
Debating German Heritage: Art History and Nationalism during the Long 19th Century
Dates: 27th–28th September 2013
Venue: Suur-Kloostri 11, auditoria 103 and 104, Institute of Art History, Estonian Academy of Arts, Tallinn
Credits: 2–3 ECTS
Hosting institutions: Institute of Art History, Estonian Academy of Arts; Graduate School of Culture Studies and Arts (GSCSA)
Supporters: Estonian Ministry of Education target financing grant no. SF0160047s09; European Union Social Fund.
Program directors: Ms. Kristina Jõekalda; Prof. Krista Kodres (Estonian Academy of Arts)
Program manager: Ms. Kristina Jõekalda (kristina.joekalda@artun.ee)
Student coordinator: Ms. Heili Sõrmus (heili.sormus@artun.ee)
This 2-day intensive seminar will focus on the research on heritage and knowledge production that has become a distinct direction in the humanities of recent decades, often intermingled with studies on nationalism. Constructing knowledge (incl. historiography), heritage or nations indeed has many similarities. Moreover, in their present form, the discipline of art history, the institution of heritage protection, and nationalism as such were all born during – or at least strongly affected by – the 19th century. The aim of this seminar would be to take full advantage of the inter- and transnational character of these ideas in the course of the long 19th century, when the national perspectives were only beginning to emerge and today’s state borders did not yet define the objects of research. With a focus on the Baltic region, as well as the heritage of German (medieval) art and architecture elsewhere in (Eastern) Europe, this comparative event seeks to approach questions of dissonance and (dis)inheritance.
PROGRAMME
Friday 27th September 2013
11.00 Registration and coffee/tea
INTRODUCTION
11.30 Krista Kodres and Kristina Jõekalda (both Estonian Academy of Arts)
KEYNOTE PAPER
Moderator Anneli Randla, Ass. Prof. (Estonian Academy of Arts)
12.00 Winfried Speitkamp, Prof. (University of Kassel), “Heritage Preservation, Nationalism and the Reconstruction of Historical Monuments in Germany during the Long 19th Century”
13.30 Lunch
PANEL: DISSONANT HERITAGE: CONSTRUCTING HERITAGE AND KNOWLEDGE IN THE BALTICS
Moderator Karsten Brüggemann, Prof. (Tallinn University)
14.30 Kristina Jõekalda, MA (Estonian Academy of Arts), “Seeking Baltic German Art: Baltic Identity vs. German Heritage in 19th-Century Art Historiography”
15.15 Mārtiņš Mintaurs, Ass. Prof. (University of Latvia, Riga), “A Heritage for the Public? The Gesellschaft für Geschichte und Altertumskunde in Riga and the Protection of Architectural Monuments in the Baltic Provinces, 1834–1914”
16.00 Coffee/tea
GUIDED TOUR
Venue: Kadriorg Art Museum (Weizenbergi 37, Tallinn)
17.00 Tiina-Mall Kreem, Dr. (Art Museum of Estonia), and Linda Lainvoo, MA (Tallinn University; Art Museum of Estonia), excursion at the exhibition “When the Artist Met Clio. Historical Scenes from the 19th Century”
Saturday 28th September 2013
10.00 Registration and coffee/tea
KEYNOTE PAPER
Moderator Krista Kodres, Prof. (Estonian Academy of Arts; Tallinn University)
10.30 Hubert Locher, Prof. (Philipp University of Marburg), “The Canon of Art and the Idea of ‘Cultural Heritage’”
12.00 Coffee/tea
PANEL: BALTIC REGION AS A GERMAN COLONY? A POSTCOLONIAL PERSPECTIVE
Moderator Jaan Undusk, Dr. (Under and Tuglas Literature Centre; Estonian Academy of Sciences, Tallinn)
12.30 Ulrike Plath, Prof. (Tallinn University; Under and Tuglas Literature Centre, Tallinn), “Baltic GermanHeimat in the Long 19th Century”
13.15 Liina Lukas, Ass. Prof. (University of Tartu; Under and Tuglas Literature Centre, Tallinn),“Colonization Narratives in the Baltic German Literature. A Postcolonial Approach”
14.00 Lunch
PANEL: ART HISTORIOGRAPHY AND (CONFLICTING) NATIONALIST INTENTIONS
Moderator Piret Peiker, PhD candidate (Tallinn University; University of Turku)
15.00 Kadi Polli, MA (University of Tartu), “The Art Collections of the Baltic Nobility: The Myth and the Essence”
15.45 Marta Filipová, Dr. (University of Wolverhampton), “Writing and Displaying Nations. Constructing Narratives of National Art in Bohemia and Austria Hungary”
CONCLUSIONS
Moderator Mart Kalm, Prof. (Estonian Academy of Arts; Estonian Academy of Sciences, Tallinn)
16.30 Discussants: Winfried Speitkamp, Hubert Locher, Krista Kodres, Mārtiņš Mintaurs, Piret Peiker andJaan Undusk
18.00 Closing reception
Requirements for participation
Graduate students who wish to present a paper on a related topic (30 minutes plus discussion, 3 ECTS) should send a proposal (ca. 600 words) to Kristina Jõekalda (kristina.joekalda@artun.ee) by 1st June 2013.
For all of the participants to benefit from the joint venture, it is encouraged that the speakers would not to go too deep into a very specific case study, but include broader generalisations, drawing parallels with relating (disciplinary) developments and historiography in (central-eastern) Europe, so that there would be more common ground for indeed debating the German heritage in its multiple forms.
Additionally, 15–20 interested graduate students could apply for participation in the seminar by sending a letter of motivation of ca. 200 words to Heili Sõrmus (heili.sormus@artun.ee) by 16th September 2013.
Students who are not members of GSCSA are kindly asked to add a short academic CV to specify their education and research interests.
Upon full participation in the programme and completion of a 2000-word essay (in Estonian or English) related to the topics and reading list of the seminar (deadline 1st November 2013, addressed to heili.sormus@artun.ee) students will be awarded 2 ECTS. (Those who present a paper – 3 ECTS.)
The language of the seminar is English. Students are expected to do preparatory reading in order to participate in the discussions.
Notification of participation will be sent by 23rd September 2013. Participation in the course is free of charge. The accommodation and travel costs of the members of the GSCSA will be reimbursed.
Reading list
1) Rampley, Matthew. „Contested Histories: Heritage and/as the Construction of the Past: An Introduction“.– Heritage, Ideology, and Identity in Central and Eastern Europe: Contested Pasts, Contested Presents. Ed. Matthew Rampley. (Heritage Matters 6.) Woodbridge, Rochester: The Boydell Press, 2012, pp. 1–20.
2) Locher, Hubert. „The Idea of the Canon and Canon Formation in Art History“. – Art History and Visual Studies in Europe: Transnational Discourses and National Frameworks. Eds. Matthew Rampley, Thierry Lenain, Hubert Locher, Andrea Pinotti, Charlotte Schoell-Glass, Kitty Zijlmans. (Brill’s Studies in Intellectual History 212; Brill’s Studies on Art, Art History, and Intellectual History 4.) Leiden, Boston: Brill Academic Publishers, 2012, pp. 29–40.
3) Speitkamp, Winfried. „Einleitung: Denkmalpflege und Staat“; „Zivilisationskritik und Heimatidee“. – Speitkamp, Winfried. Die Verwaltung der Geschichte. Denkmalpflege und Staat in Deutschland 1871–1933. (Kritische Studien zur Geschichtswissenschaft 114.) Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 1996, pp. 11–53.
4) Plath, Ulrike. „Einleitung“ [excerpts]; „Im kolonialen Zerrspiegel“ . – Plath, Ulrike. Esten und Deutsche in den baltischen Provinzen Russlands: Fremdheitskonstruktionen, Lebenswelten, Kolonialphantasien 1750–1850. (Veröffentlichungen des Nordost-Instituts 11.) Wiesbaden: Harrassowitz, 2011, pp. 11–15 and 25–26; 262–285.
Please find the reading materials here
Postitas Gregor Taul — Püsilink
Conference: Debating German Heritage (2013)
Reede 27 september, 2013 — Laupäev 28 september, 2013
Kunstiteadus ja visuaalkultuur
Debating German Heritage: Art History and Nationalism during the Long 19th Century
Dates: 27th–28th September 2013
Venue: Suur-Kloostri 11, auditoria 103 and 104, Institute of Art History, Estonian Academy of Arts, Tallinn
Credits: 2–3 ECTS
Hosting institutions: Institute of Art History, Estonian Academy of Arts; Graduate School of Culture Studies and Arts (GSCSA)
Supporters: Estonian Ministry of Education target financing grant no. SF0160047s09; European Union Social Fund.
Program directors: Ms. Kristina Jõekalda; Prof. Krista Kodres (Estonian Academy of Arts)
Program manager: Ms. Kristina Jõekalda (kristina.joekalda@artun.ee)
Student coordinator: Ms. Heili Sõrmus (heili.sormus@artun.ee)
This 2-day intensive seminar will focus on the research on heritage and knowledge production that has become a distinct direction in the humanities of recent decades, often intermingled with studies on nationalism. Constructing knowledge (incl. historiography), heritage or nations indeed has many similarities. Moreover, in their present form, the discipline of art history, the institution of heritage protection, and nationalism as such were all born during – or at least strongly affected by – the 19th century. The aim of this seminar would be to take full advantage of the inter- and transnational character of these ideas in the course of the long 19th century, when the national perspectives were only beginning to emerge and today’s state borders did not yet define the objects of research. With a focus on the Baltic region, as well as the heritage of German (medieval) art and architecture elsewhere in (Eastern) Europe, this comparative event seeks to approach questions of dissonance and (dis)inheritance.
PROGRAMME
Friday 27th September 2013
11.00 Registration and coffee/tea
INTRODUCTION
11.30 Krista Kodres and Kristina Jõekalda (both Estonian Academy of Arts)
KEYNOTE PAPER
Moderator Anneli Randla, Ass. Prof. (Estonian Academy of Arts)
12.00 Winfried Speitkamp, Prof. (University of Kassel), “Heritage Preservation, Nationalism and the Reconstruction of Historical Monuments in Germany during the Long 19th Century”
13.30 Lunch
PANEL: DISSONANT HERITAGE: CONSTRUCTING HERITAGE AND KNOWLEDGE IN THE BALTICS
Moderator Karsten Brüggemann, Prof. (Tallinn University)
14.30 Kristina Jõekalda, MA (Estonian Academy of Arts), “Seeking Baltic German Art: Baltic Identity vs. German Heritage in 19th-Century Art Historiography”
15.15 Mārtiņš Mintaurs, Ass. Prof. (University of Latvia, Riga), “A Heritage for the Public? The Gesellschaft für Geschichte und Altertumskunde in Riga and the Protection of Architectural Monuments in the Baltic Provinces, 1834–1914”
16.00 Coffee/tea
GUIDED TOUR
Venue: Kadriorg Art Museum (Weizenbergi 37, Tallinn)
17.00 Tiina-Mall Kreem, Dr. (Art Museum of Estonia), and Linda Lainvoo, MA (Tallinn University; Art Museum of Estonia), excursion at the exhibition “When the Artist Met Clio. Historical Scenes from the 19th Century”
Saturday 28th September 2013
10.00 Registration and coffee/tea
KEYNOTE PAPER
Moderator Krista Kodres, Prof. (Estonian Academy of Arts; Tallinn University)
10.30 Hubert Locher, Prof. (Philipp University of Marburg), “The Canon of Art and the Idea of ‘Cultural Heritage’”
12.00 Coffee/tea
PANEL: BALTIC REGION AS A GERMAN COLONY? A POSTCOLONIAL PERSPECTIVE
Moderator Jaan Undusk, Dr. (Under and Tuglas Literature Centre; Estonian Academy of Sciences, Tallinn)
12.30 Ulrike Plath, Prof. (Tallinn University; Under and Tuglas Literature Centre, Tallinn), “Baltic GermanHeimat in the Long 19th Century”
13.15 Liina Lukas, Ass. Prof. (University of Tartu; Under and Tuglas Literature Centre, Tallinn),“Colonization Narratives in the Baltic German Literature. A Postcolonial Approach”
14.00 Lunch
PANEL: ART HISTORIOGRAPHY AND (CONFLICTING) NATIONALIST INTENTIONS
Moderator Piret Peiker, PhD candidate (Tallinn University; University of Turku)
15.00 Kadi Polli, MA (University of Tartu), “The Art Collections of the Baltic Nobility: The Myth and the Essence”
15.45 Marta Filipová, Dr. (University of Wolverhampton), “Writing and Displaying Nations. Constructing Narratives of National Art in Bohemia and Austria Hungary”
CONCLUSIONS
Moderator Mart Kalm, Prof. (Estonian Academy of Arts; Estonian Academy of Sciences, Tallinn)
16.30 Discussants: Winfried Speitkamp, Hubert Locher, Krista Kodres, Mārtiņš Mintaurs, Piret Peiker andJaan Undusk
18.00 Closing reception
Requirements for participation
Graduate students who wish to present a paper on a related topic (30 minutes plus discussion, 3 ECTS) should send a proposal (ca. 600 words) to Kristina Jõekalda (kristina.joekalda@artun.ee) by 1st June 2013.
For all of the participants to benefit from the joint venture, it is encouraged that the speakers would not to go too deep into a very specific case study, but include broader generalisations, drawing parallels with relating (disciplinary) developments and historiography in (central-eastern) Europe, so that there would be more common ground for indeed debating the German heritage in its multiple forms.
Additionally, 15–20 interested graduate students could apply for participation in the seminar by sending a letter of motivation of ca. 200 words to Heili Sõrmus (heili.sormus@artun.ee) by 16th September 2013.
Students who are not members of GSCSA are kindly asked to add a short academic CV to specify their education and research interests.
Upon full participation in the programme and completion of a 2000-word essay (in Estonian or English) related to the topics and reading list of the seminar (deadline 1st November 2013, addressed to heili.sormus@artun.ee) students will be awarded 2 ECTS. (Those who present a paper – 3 ECTS.)
The language of the seminar is English. Students are expected to do preparatory reading in order to participate in the discussions.
Notification of participation will be sent by 23rd September 2013. Participation in the course is free of charge. The accommodation and travel costs of the members of the GSCSA will be reimbursed.
Reading list
1) Rampley, Matthew. „Contested Histories: Heritage and/as the Construction of the Past: An Introduction“.– Heritage, Ideology, and Identity in Central and Eastern Europe: Contested Pasts, Contested Presents. Ed. Matthew Rampley. (Heritage Matters 6.) Woodbridge, Rochester: The Boydell Press, 2012, pp. 1–20.
2) Locher, Hubert. „The Idea of the Canon and Canon Formation in Art History“. – Art History and Visual Studies in Europe: Transnational Discourses and National Frameworks. Eds. Matthew Rampley, Thierry Lenain, Hubert Locher, Andrea Pinotti, Charlotte Schoell-Glass, Kitty Zijlmans. (Brill’s Studies in Intellectual History 212; Brill’s Studies on Art, Art History, and Intellectual History 4.) Leiden, Boston: Brill Academic Publishers, 2012, pp. 29–40.
3) Speitkamp, Winfried. „Einleitung: Denkmalpflege und Staat“; „Zivilisationskritik und Heimatidee“. – Speitkamp, Winfried. Die Verwaltung der Geschichte. Denkmalpflege und Staat in Deutschland 1871–1933. (Kritische Studien zur Geschichtswissenschaft 114.) Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 1996, pp. 11–53.
4) Plath, Ulrike. „Einleitung“ [excerpts]; „Im kolonialen Zerrspiegel“ . – Plath, Ulrike. Esten und Deutsche in den baltischen Provinzen Russlands: Fremdheitskonstruktionen, Lebenswelten, Kolonialphantasien 1750–1850. (Veröffentlichungen des Nordost-Instituts 11.) Wiesbaden: Harrassowitz, 2011, pp. 11–15 and 25–26; 262–285.
Please find the reading materials here
Postitas Gregor Taul — Püsilink