Visuaalne kommunikatsioon, loominguline praktika, Alma Kristin Raik
Juuli alguses toimus visuaalse kommunikatsiooni 2. kursuse tudengite loominguline praktika. Ülesanne oli linna spetsiifiline, kus lisaks vaatlemise ja märkamise tuli otsida inspiratsiooni, genereerida ideid ning teostada loovlahendusi. Praktikat juhendasid Ionel Lehari (erialajuht) ja Kerstin Kessu Raidma. Oma kogemusest räägib tudeng Kulla Kroon.
Kui Ionel tutvustas meile Narva praktikat, valdasid meid segased mõtted ja kahetised tunded. Esiteks tekitasid küsimusi Narva kui praktika asukoht ning teiseks seisis meil kõigil silme ees suur küsimärk – mida me seal üldse tegema hakkame? Ka Ionel jäi sel hetkel kogu praktika osas salapäraseks.
Narva jõudes tervitas meid põneva ajalooga ja sarmikas Narva Kunstiresidentuur ehk NART. Suursugusesse hoonesse astudes võttis meid vastu perenaine Johanna Rannula, ning mööda jalutasid mitmed kunstnikud Soomest ja Leedust, kes seal resideerusid ja oma loominguga tegelesid. Kogu atmosfäär soosis loometööd – NART praktika baasina oli kodune, ent samas aukartust äratav, mis motiveeris meid andma oma loomingus parimat.
Vaade NARTile. Autor: Kulla Kroon
Praktika algab!
Praktika esimene õhtu algas tutvustusega. Ionel ja Kessu jagasid ülesanded, mis hõlmasid Narva visuaalset kaardistamist, projekti “Genius Vandalism” ning Narva ümbermõtestamist. Esimene ülesanne seisnes selles, et igaüks meist valis Narvas teema, mida üles pildistada – olgu selleks mustrid, lambipostid, vaateaknad või tänavasildid. Kõik oli lubatud. Kessu ja Ionel üllatasid meid praktika alguses vahva kingitusega – saime kõik vahvad personaalsed märkmikud, mille kaaned olid tehtud vanadest R-Kioski bänneritest.
Kolm järgmist päeva möödusid Narva linna üksikasjalikult läbi uurides. Võin kindlalt öelda, et kogu kursus läks sellest täielikku hasarti – iga päev kõndisime keskmiselt 10 kilomeetrit. Märkimist väärib ka asjaolu, et väljas oli 30 kraadi sooja, kuid see meid ei peatanud. Kessu ja Ioneli ülesanded avasid meile justkui uued silmad – hakkasime nägema asju, mida muidu ei märkaks. Vaatlesime linna hoopis teise pilguga, märgates pisidetaile, mis pakkusid sügavamat sissevaadet Narva ellu ja inimestesse. Linna selliselt läbides tundus see justkui “easter egg hunt” – iga sammuga avanes midagi uut ja ootamatut.
Ionelilt ja Kessult kingiks saadud märkmikud, millesse oma ideid ja loomingut sisse kanda. Autor: Kulla Kroon
Pärast avastusrohkeid päevi kogunesime NART-i kinosaali, kus projektori abil esitlesime oma leide. Need õhtud olid täis naeru ja ühiseid avastushetki, mis inspireerisid meid disaineritena nägema ilu ka seal, kus seda esmapilgul ei paistnud. Õppisime looma seoseid, mida varem poleks osanud leida. Mis alguses tundusid tavalised leiud linnapildis, muutusid inspiratsiooniks uutele reklaamikampaaniatele, graafilistele projektidele või kunstile, mis loob emotsioone ja lisab väärtust.
“Genius Vandalism” in action. Autor: Kulla Kroon
Genius Vandalism
Kessu ja Ioneli praktika ülesehitus, nii ülesannete kui ajakava mõttes, oli ideaalne. Ülesanded panid meid tõeliselt tööle, kuid ajaliselt oli meil vabadus ise valida, millal ja kui palju keskenduda. See andis hea tempo ja võimaldas igal osalejal töötada oma rütmis. Ionel ja Kessu usaldasid meid kursusena, olid olemas, kui vaja, kuid andsid meile piisavalt vabadust, et avastada Narvat oma disaineripilguga.
Narva praktika ühendas meid kursusena meeletult – ühine ajaveetmine ja ülesannete täitmine andis meile võimaluse kasvada ja üksteist paremini tundma õppida. Narva kui linn ja NART kui praktika baas olid selleks ideaalsed lõuendid.
Õhtune aeg ühisloome ja kursakaaslaste seltsis. Autor: Kulla Kroon
Mida visuaalse kommunikatsiooni eriala õpetab?
Visuaalse kommunikatsiooni eriala on piisavalt dünaamiline, et anda ülevaade ja kindel alus, mille põhjal igaüks saab otsustada, kuhu suunda oma arengut suunata. See eriala on justkui peegel, mis aitab avastada oma tugevusi ja nõrkusi ning kaardistada disainimaailma erinevaid tahke. Iga tudeng saab ise otsustada, millele keskenduda ja mis teda tulevase disainerina kõige rohkem toetab. Kool, õppejõud ja loengud annavad selleks ideaalse aluse ja tööriistad. Meie ees avanevad mitmed uksed – meie otsustada on, millistest neist sisse astuda ja millesse süvitsi minna. Iga koolisessioon inspireerib ja avab uusi seoseid, kuidas disainimaailma mõista ning edasi anda läbi oma stiili, mis kujuneb ajaga. Narva praktika on olnud selle kõige toetamiseks üks olulisemaid etappe.
BDI22VK tänab Kessut ja Ionelit!
Valik tudengite töid:
Reframing Narva, Toomas Juhasoo Lawrence
Reframing Narva, Sandra Zolotova
Reframing Narva, Alma Kristin Raik