Kunstiharidusest hariduskunstini: EKA uus kunstihariduse teemaline mikrokraadiprogramm

Kirjutanud: Frederik Klanberg Usume, et nii nagu kunstnikud, disainerid ja näitlejad kujundavad oma loovpraktikaid, peame ka hariduspraktikast mõtlema kui millestki, mis vajab pidevat hoolt, toetust ja loomingulist arengut. Hariduses hindame kõrgelt seda, kui õpetajad või vahendajad on oma eriala eksperdid ja tunnustatud professionaalid. Vahel võib see aga tähendada unustamist, et ka haridus ise on omaette kunst, mida peab õppima, harjutama ja koos teistega kujundama. Usume, et on oluline leida toetavaid kogukondi, kus neid hariduspraktika küsimusi koos teiste praktiseerijatega arutada. Selle võimaldamine on üks kriitilise ja kaasava kunstihariduse mikroprogrammi ambitsioonidest. Miks siis ikkagi kriitiline ja miks just kaasav kunstiharidus? Kaasav sellepärast, et kunstiharidusel on unikaalne võimalus olla samal ajal nii kõigile avatud kui ka varjupaik neile õppijatele, kellele traditsiooniline akadeemiline kontekst ei pruugi sobida. Kunstihariduses õpime peaga, aga ka käte ja kehaga – katsudes ja nuusutades. Kunstiharidusel on potentsiaal olla kirglik, liigutav, õppijaid ja õpetajaid transformeeriv. Kunstiõppesse toob õpilane tihti kaasa oma huvid ja miks mitte ka frustratsiooni. Kunstihariduse sisu jõuab tihtipeale palju kaugemale kui kunst kui subjekt omaette. See kõik nõuab õpetajatelt ja vahendajatelt julgust ja hellust õpperuumi vastutustundlikult hoida. Haridusruum peab olema turvaline, et õppijad tunneksid ennast enesekindlalt ja vabalt ennast kunsti kaudu väljendama. Mikroprogrammi raames soovime sellise õppekeskkonna loomist toetada, pöörates tähelepanu õppijate kehalistele vajadustele, neuromitmekesisusele ja süstemaatilise tagasiside olulisusele. Kui kaasav haridus on mikrokraadi süda, siis kriitiline haridus võib olla selle programmi hing. Samas ei pea me kriitilise hariduse all silmas seda, et oleme tingimata millegi vastu või kuidagi skeptilise hoiakuga. Me soovime pakkuda mikroprogrammis osalejatele teoreetilist raamistikku ja sõnavara, mille abil kunstiharidust kriitiliselt mõtestada. Parem oleks võib-olla öelda, et eneseteadlikult mõtestada mõistmaks, kuidas me oleme osakesed suuremas süsteemis ja ühiskondlikes hoiakutes. Loodame, et õppeaasta vältel aitame üksteisel mõista, kuidas haridusruumis kehtestada n-ö uut või alternatiivset korda ja konkreetset kogukonda arvestavaid tavasid. Me soovime õppida, kuidas me saaks nii, et kunstiharidus ei replitseeriks oma õppes ühiskondlikuid nõrkusi. See tähendab, et mõtleme läbi õpetaja ja õpilase vahelised hierarhia ja aastakümnete jooksul tekkinud tavad või traditsioonid. Kuidas me saame nii, et kunstiharidus oleks nii õpetajatele kui õppijatele vabastav kogemus? Et oleks õhku, mida hingata, ja aega luua koos oma õpilastega hoolivat ja lootusel põhinevat maailma. Meie programmi õppevorm väärtustab palju vastastikust õpet ning osalejate teadmiste jagamist ja olulisust. Sellele lisaks on mikroprogrammi õpe mitte ainult teoreetiline või arutlev, vaid ka kogemuslik. See tähendab, et õppeaasta vältel kogevad osalejad mitmesuguseid õppemeetodeid. Programmi õpe ise on mänguline, me proovime, katsetame, tõstatame sisulisi küsimusi, aga proovime ka analüüsida aasta jooksul kohatud õppeviise. Võib vabalt juhtuda, et ühel nädalavahetusel õpime traditsioonilise loengu formaadis ja järgmisel kogeme, kuidas õppejõud osalejatele süüa pakub ja õpilased õpet ise juhivad. Kriitilise ja kaasava kunstihariduse mikrokraadi õppekavaga saab tutvuda EKA avatud akadeemia kodulehel. Registreerimine on avatud 22. augustini. Kindlasti peame tunnustama ka Avatud Akadeemia teist haridusteemalist mikroprogrammi „Disain hariduses ja haridusdisain, mille sisuga soovitame lähemalt tutvuda. Loodame teid sügisel kohata!
Jaga sõpradega:

Postitas Avatud akadeemia
Viimati muudetud