Kunstiharidusest hariduskunstini: EKA uus kunstihariduse teemaline mikrokraadiprogramm
Kirjutanud: Frederik Klanberg
Usume, et nii nagu kunstnikud, disainerid ja näitlejad kujundavad oma loovpraktikaid, peame ka hariduspraktikast mõtlema kui millestki, mis vajab pidevat hoolt, toetust ja loomingulist arengut. Hariduses hindame kõrgelt seda, kui õpetajad või vahendajad on oma eriala eksperdid ja tunnustatud professionaalid. Vahel võib see aga tähendada unustamist, et ka haridus ise on omaette kunst, mida peab õppima, harjutama ja koos teistega kujundama.
Usume, et on oluline leida toetavaid kogukondi, kus neid hariduspraktika küsimusi koos teiste praktiseerijatega arutada. Selle võimaldamine on üks kriitilise ja kaasava kunstihariduse mikroprogrammi ambitsioonidest.
Miks siis ikkagi kriitiline ja miks just kaasav kunstiharidus?
Kaasav sellepärast, et kunstiharidusel on unikaalne võimalus olla samal ajal nii kõigile avatud kui ka varjupaik neile õppijatele, kellele traditsiooniline akadeemiline kontekst ei pruugi sobida. Kunstihariduses õpime peaga, aga ka käte ja kehaga – katsudes ja nuusutades. Kunstiharidusel on potentsiaal olla kirglik, liigutav, õppijaid ja õpetajaid transformeeriv. Kunstiõppesse toob õpilane tihti kaasa oma huvid ja miks mitte ka frustratsiooni.
Kunstihariduse sisu jõuab tihtipeale palju kaugemale kui kunst kui subjekt omaette. See kõik nõuab õpetajatelt ja vahendajatelt julgust ja hellust õpperuumi vastutustundlikult hoida. Haridusruum peab olema turvaline, et õppijad tunneksid ennast enesekindlalt ja vabalt ennast kunsti kaudu väljendama. Mikroprogrammi raames soovime sellise õppekeskkonna loomist toetada, pöörates tähelepanu õppijate kehalistele vajadustele, neuromitmekesisusele ja süstemaatilise tagasiside olulisusele.
Kui kaasav haridus on mikrokraadi süda, siis kriitiline haridus võib olla selle programmi hing. Samas ei pea me kriitilise hariduse all silmas seda, et oleme tingimata millegi vastu või kuidagi skeptilise hoiakuga. Me soovime pakkuda mikroprogrammis osalejatele teoreetilist raamistikku ja sõnavara, mille abil kunstiharidust kriitiliselt mõtestada. Parem oleks võib-olla öelda, et eneseteadlikult mõtestada mõistmaks, kuidas me oleme osakesed suuremas süsteemis ja ühiskondlikes hoiakutes.
Loodame, et õppeaasta vältel aitame üksteisel mõista, kuidas haridusruumis kehtestada n-ö uut või alternatiivset korda ja konkreetset kogukonda arvestavaid tavasid. Me soovime õppida, kuidas me saaks nii, et kunstiharidus ei replitseeriks oma õppes ühiskondlikuid nõrkusi. See tähendab, et mõtleme läbi õpetaja ja õpilase vahelised hierarhia ja aastakümnete jooksul tekkinud tavad või traditsioonid.
Kuidas me saame nii, et kunstiharidus oleks nii õpetajatele kui õppijatele vabastav kogemus? Et oleks õhku, mida hingata, ja aega luua koos oma õpilastega hoolivat ja lootusel põhinevat maailma.
Meie programmi õppevorm väärtustab palju vastastikust õpet ning osalejate teadmiste jagamist ja olulisust. Sellele lisaks on mikroprogrammi õpe mitte ainult teoreetiline või arutlev, vaid ka kogemuslik. See tähendab, et õppeaasta vältel kogevad osalejad mitmesuguseid õppemeetodeid.
Programmi õpe ise on mänguline, me proovime, katsetame, tõstatame sisulisi küsimusi, aga proovime ka analüüsida aasta jooksul kohatud õppeviise. Võib vabalt juhtuda, et ühel nädalavahetusel õpime traditsioonilise loengu formaadis ja järgmisel kogeme, kuidas õppejõud osalejatele süüa pakub ja õpilased õpet ise juhivad.
Kriitilise ja kaasava kunstihariduse mikrokraadi õppekavaga saab tutvuda EKA avatud akadeemia kodulehel. Registreerimine on avatud 22. augustini.
Kindlasti peame tunnustama ka Avatud Akadeemia teist haridusteemalist mikroprogrammi „Disain hariduses ja haridusdisain“, mille sisuga soovitame lähemalt tutvuda.
Loodame teid sügisel kohata!
Eesti Kunstiakadeemia koduleht kasutab küpsiseid, et koguda meie kasutajate kohta statistikat ning pakkuda külastajatele parimat kogemust. Kas nõustute küpsiste kasutamisega? Loe veel.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.