Tootedisaineri ankeet: Erik Heiki Veelmaa

 

Aprillis tutvustame Teile Erik Heiki Veelmaad, kes on jõudmas lõpusirgele oma BA õpingutega.

Nimi:  Erik Heiki Veelmaa

Positsioon: Transportation Designer at Auve Tech
Seos EKAga: Bakalaureuse 3. kursuse tudeng

 

  1. Millised projektid sul hetkel käsil on?

Hetkel töötan kõige usinamalt oma diplomitöö kallal, mis võtab fookusesse Eesti kahanevad väikelinnad, nende tuleviku visioonid ning transpordi 2050. aastal. Muidugi jätkub ka tööd Auve Tech’is, kus tegelen väikeauto disainimisega. Lisaks olen peatselt alustamas ka projekti viidasüsteemide disaini vallas, mis on minu jaoks esmakordne ning kindlasti rohkeid kogemusi pakkuv.

  1. Mis on su lemmik etapp toote loomise juures ning milline see välja näeb?

Eks kõik etapid peavad toote loomise juures lemmikud olema, miks üldse disainer siis olla. Kui meeldib ainult visualiseerimine, siis ole kunstnik jne. Aga kui ma oma häma siin lõpetan, siis tegelikult naudin enim projekti esimest poolt, kus saab informatsiooni koguda – uurida kirjandust, statistikat, suhelda inimestega ning hiljem seda informatsiooni toote juurde käivasse maailma sobitada, sellest süsteemi luua. Tunnen, et see on nagu hiiglasliku pusle kokku panemine ja see tunne, kui tükid hakkavad omavahel sobituma, on üks parimaid siin ilmas. Lähenen sellele nagu maailma ehitamisele, kus iga kogutud infokild loob sellele maailmale uue tasandi usutavust ja mina soovin alati, et mu loodud maailm on võimalikult usutav.

  1. Paber ja pliiats vs digitaalne meedium – kumba eelistad?

Mõlemat, aga..! Paber ja pliiats on lahe ja lõbus ja tore ja tuleb mul hästi välja, aga tunnetan, et see pole võibolla nii praktiline? Hobina on lõbus ikka skitse teha ja KINDLASTI on see tähtis oskus, eriti algaja disainerina. Võib tunduda, et see on lihtsalt joonistamine, aga see paneb sind maailma teistmoodi nägema. Märkad ringi liikudes rohkem mustreid, tekstuure, kujundeid ja kujutad ette, kuidas neid oleks võimalik joonega edasi anda. Ent projekti tehes võtab see liialt aega ja vigu tagasi võtta on raske. Tavaliselt disainides teen algelised kiired eskiisid, mis aitavad mul mõtte ja kerge vormiloogika ajust välja visata. Edasi liigun juba digitaalsele meediumile (tavaliselt 3D), kus saan kiirelt ja mugavalt disainitavat objekti manipuleerida. Kiirete “3D-eskiiside” puhul on ka mugav kliendiga kohtudes toodet näidata kõigist võimalikest nurkadest. Lõplikud visuaalid loon samuti ainult digitaalset meediumit kasutades – tavaliselt 3D ja digitaalse joonistuse seguna.

  1. Mis on olnud/oli su lemmik projekt EKA’s õppides? Millise avastuse selle puhul enda jaoks tegid?

Lemmikut projekti on raske valida, leian, et häid ja halbu projekte pole, see sõltub sellest, kuidas ise suhtud. Projekte, mis silma paistavad on palju – alustades visiiridest lõpetades bioplastikuga. Ent silmapaistvaim on ehk teisel kursusel tehtud liikuri projekt. Tunnen, et see projekt paljudes mõtetes defineeris minu hilisemaid valikuid ja suundumust disainerina. Kiir, nagu disainitud tootele nimeks sai, tegi mind tuttavaks linna kui ökosüsteemiga ning tekitas ka laiema huvi transpordi ja süsteemi disaini vastu. Liikuri projekt viis lõpuks selleni, et nüüd teen linnadest ja nende transpordist ka diplomitööd. See hõlmas endas suurt uurimuse osa, mis rajas tee vettpidavale kontseptsioonile. Lisaks oli toote kui füüsilise objekti disainimine väga pikk ja käänuline protsess, mis õpetas palju nii visualiseerimisest, prototüüpimisest kui lõpliku maketi loomisest.

  1. Guilty pleasure ehk “kehv disain või vahend disainimiseks”, mis sulle salaja meeldib?

Protesteerin pidevalt autokeskse ühiskonna ja isiklike autode vastu, kuid pean tunnistama, et tegelikult mulle väga autod, visuaalsest küljest, meeldivad ja need on mu lemmikud objektid, mida sketšida.

  1. Miski, mille disainer oleksid soovinud olla?

Esimesel kursusel oleksin kindlalt pika listi andnud, kuid nüüd ütleksin, et tegelikult pole midagi, mille disainer oleksin soovinud olla. Pigem tahan ma midagi ise disainida, mille kohta mõni esmakursuslane saaks öelda: “Oleksin soovinud selle disainer olla!”

  1. 1 hea lugemine, mis sind erialaselt inspireerinud on? (raamat, artikkel, teaduskirjandus vms trükituna või veebis…)

Suurimat inspiratsiooni sain ma diplomitöö jaoks loetud Elinor Östromi “Governing the Commonsist”, mis seletab lahti ühisvara tragöödia, millega maailm juba kaua silmitsi seisab. Arvan, et see peaks, kui mitte igale haritud inimesele, siis vähemalt igale disainerile olema kohustuslik lugemine.

  1. Mis sind peale disaini veel köidab?

Nii disaineri kui inimesena olen üks suur nohik. Ütleme kursavennaga naljaga pooleks, et oleme elukutselised nohikud. See peegeldub ka paljudes mu hobides. Vast kõige suurem hobi on mul viimased 6 aastat olnud Dungeons & Dragons’i mängude juhtimine. Eriliseks uhkuseks on see, et kõik seiklused, mida olen vedanud, on minu enda kirjutatud ja loodud. Olen avastanud, et ise sellise loo kirjutamine aitab väga hästi eemal hoida loomingulist blokki – kui projekt ei suju, hüppan seikluse dokumenti, kirjutan lugu edasi ja mõne aja pärast on jälle loomingulisus tagasi. Lisaks sellele olen suur trenni tegemise hull. See hullustus algas juba lapsest ning kestab siiani. Praeguseks olen leidnud rahu poksimise ja kalisteenika vallas. Neid hobisid ja huvisid on veel, aga need kaks on ehk kõige pinnalähedasemad.

  1. Milline senine kogemus on sind disainerina kõige enam vorminud ja kuidas?

Suurima kogemuse sain muidugi oma Erasmuse aastalt Pariisis, mis lisas mu küllaltki analüütilistele disaini oskustele juurde veel loomingulisemaid disaini oskuseid, andis võimalusi teha koostööd maailmatuntud ettevõtetega ja rohkelt iseseisvat mõtlemist. Siiski hiliseim kogemus toimus alles mõni nädal tagasi. Tegeledes oma diplomitööga ning käies ringi Eesti väikelinnades, et sealseid omavalitsusi ja kogukondi intervjueerida, tundsin iga vestlusega, kui tohutult mu silmaring laienes. Need vestlused andsid mulle täiesti uue perspektiivi ja kordades suurema empaatiavõime, kui mul varem on olnud.

  1. Portfoolio (või midagi sarnast) – Kus võime sinu tööde ja tegemistega rohkem tutvuda.

Hetkel on minu töid ja tegemisi kõige rohkem näha siin – https://www.behance.net/ehveelmaa. Koguni 3 projekti! Tegelikult hakkan seda kohe pärast diplomitöö esitamist hoogsasti laiendama, sest projekte, mida sinna lisada on päris-päris mitu.

Algemer
kiir
Metra
Kiddo
Jaga sõpradega:

Postitas Mari Maiste
Viimati muudetud