Liis Kalda
Viru Keskuse ja Eesti Kunstiakadeemia vaheline koostööprojekt VIRUxEKA Young Design Export Program, mille eesmärk on pakkuda ekspordituge noortele Eesti tulevikudisaineritele, esitleb tulemusi.
14. jaanuaril, 2021 toimunud EKA Design Showcase 2021 raames valiti üheteistkümne programmi läbinud tudengi seast välja eksporditoetuse võitja. Toetuse 1000 eurot võitis sel aastal EKA moekunsti magistrant Liis Kalda, kelle imelise teostusega taaskasutatud materjalist kübarad võluvad esimesest silmapilgust.
Liis Kalda arhitektuuri ornamentidest inspireeritud peakatted muudab eriliseks disaineri oskus uue materjali kõrvale leida nn teise ringi peakatted, millest uhiuued kübarad voolida. Kübarakunstniku sõnul “sai programmi käigus palju selgemaks, kuidas oma brändi positsioneerida ja kuidas meiega jagatud tööriistu brändi laienemise tarbeks rakendada. Seda mitte ainult Eestis vaid ka välisturgudel.” Teadmised materjalist ja oskus kvaliteeti märgata, lubavad vanu esemeid autoril ikka ja jälle ümber vormida, tehes seeläbi ka klientidest märksa jätkusuutlikuma maailmavaatega ning teadlikud tarbijad.
EKAs südameasjaks võetud eesti disaini piiriülesele edule kaasamõtlejaks tulnud Viru Keskus näeb selles olulist võimalust tiigrihüppeks noorele eesti disainile. Mida varem disainerid vastavaid teadmisi omandavad, seda hoogsamalt saab ka siinse disainivälja arengule kaasa aidata. Viru Keskuse kommunikatsioonijuht Kristel Sooaru kommenteerib: „Oli asjade loomulik käik teha koostööd EKA disainiteaduskonnaga, tudengitele rahvusvahelist kogemust ja teadmisi toova õppekava toetamiseks. Nüüd ongi heameel näha protsessi tulemust — säravaimad ja kõige tugevama ekspordipotentsiaaliga brändid võtavad koha sisse 18-21. veebruaril Viru Keskuse aatriumis“.
EKA Disainiteaduskonna magistrantidele suunatud ekspordiprogrammi kureeris EKA külalislektor, pikaajalise ekspordikogemusega ärimentor Sissi Silván, kes varasemalt kaasa aidanud mitmete Skandinaavia brändide rahvusvahelisustumisele. Tänu rahvusvahelisele mentorlusele said tudengid ekspordiprogrammi raames nautida külalislektorite, byPias brändi asutaja ja omaniku ning Soome Aasta Ettevõtja 2020, Pia Erlundi, Hálo From North kaubamärgi asutaja Marta Valtovirta, Soome Tekstiili- ja Moeassotsiatsiooni esinaise Anne Ruokamo jt loenguid. Lisaks koguti teadmisi ja kontakte Kopenhaagenist, mh aksessuaaribrändi Decadent Copenhagen ́i asutajate ja kudumibrändi Gudrun&Gudruniga.
Disainibrändide pitching’u žüriis osalesid Viru Keskuse turundus- ja kommunikatsioonijuht Kristel Sooaru, Soome äriinglite assotsiatsiooni FIBAN liige ja investor Ira Stening, Rootsi suurima moekaupade jaemüügiketi MQ ostujuht Fredrika Erlandsson ning Taani Elustiili ja Disainiklastri ringmajanduse ekspert Gabriella Constantinou. Pitching’u tulemusena tõsteti esile nelja disainerit, Liis Kaldat ja Liis Kipparit brändiga BANKET ning Kirke Talu ja Anna Viiki projektiga Pattern Lab, kes saavad VIRU Keskuse poepinnale oma pop-up ala. Disainerid tutvustavad oma brände koos keskuse aatriumis samaaegselt toimuva EKA eksperimentaalvormide näitusega.
–
Liis Kippari BANKET heidab poeetilise pilgu aksessuaari loomesse. Kippari loodud kotikollektsiooni egiidiks kujunes mystery in the ordinary ehk tavalise salapära. Idee seisneb lihtsate vormide disainimises, mille detailide leidlikkus ja nähtamatus avab uue maailma. Disainerile on loomingu juures väga oluline praktilisus, meisterik teostus ning ajatus, sest need tagavad tema disainesemete pika eluea.
Kirke Talu kaubamärk on kõige laiapõhjalisem ja hõlmab nii rõivaid kui aksessuaare. Autor kirjeldab oma loomingut kui avangardset, mis on õrnalt mustast maagiast puudutatud. Monokroomsed ja pigem tumedates toonides kollektsioonid paeluvad oma vormikülluse ja ootamatute tekstuuridega, millesse on hulgaliselt kombineeritud jääk- või nn teise ringi materjale. Kirke Talu aksessuaaridisaineri taust võimaldab tal oma töösse lisada vormitud naha tehnikaid, muutes paljud esemed unikaalseteks ainueksemplarideks.
Anna Viiki Pattern Lab pakub täiemõõdulist lahendust koduseks õmbluseks. Lõikele lisaks saab tema käest kaasa ka vajaliku kanga ja õmblemisjuhendi. Anna neljaaastane õmblemise töötubade kogemus on andnud teadmuse lõikele õige kanga valimise osas ning õmblus-protsesside õiges järjestamises. Viik sedastab, et tegu on IKEA-laadse lihtsusega rõivamaastikul, kus kõik on tehtud puust ja punaseks ning varustatud vajalike varuosadega. Viiki rõivastele lisab iseloomu muster või kujund, mille arendusele on käe külge pannud nii Kaido Ole, Kristel Laurits kui Urmas Viik. Dekoratiivsete mustrite tarvis on Anna kogunud kokku kangarulllide lõppe ja muid kvaliteetseid jääkmaterjale, mille tööstus koguste vähesuse tõttu kahjuks kõrvale heidab.