KVI uurimisseminar: Hilkka Hiiop ja Greta Koppel

Röntgenpilt Christian Ackermanni apostel Paulusest Tallinna Toomkiriku altariseinal. Allikas: uurimisprojekt "Christian Ackermann: Tallinna Pheidias, ülbe ja andekas", www. ackermann.ee
Asukoht:
A302

Algus k.p.:
13.01.2020

Algusaeg:
14:00

Lõpp k.p.:
13.01.2020

Esmaspäeval, 13. jaanuaril toimuval KVI uurimisseminaril kõnelevad Hilkka Hiiop ja Greta Koppel teemal “Tehniline kunstiajalugu ja võltsingud”. Seminar algab kell 14:00 EKA ruumis A302.

KVI uurimisseminarides arutlevad kunstiteadlased kolleegide, tudengite ja ka teiste huvilistega aktuaalsete teemade, parasjagu käsil olevate uurimissuundade või värskelt valminud kirjutiste üle. Seekordses seminaris tutvustab EKA muinsuskaitse ja restaureerimise osakonna professor Hilkka Hiiop tehnilisi uurimismeetodeid, mille kiire areng on viimastel kümnenditel oluliselt täiendanud kunstiteaduse võimalusi. Ta selgitab praktika põhjal, milliseid uuringuid on hetkel olemasolevate vahenditega võimalik teostada, missugust infot üks või teine aparaat või meetod annab ning mida on teadlastel sellise infoga peale hakata.
EKM Kadrioru kunstimuuseumi kuraator Greta Koppel mõtestab tehniliste uurimisvõimaluste avardumist kunstiajaloolase vaatenurgast. Tema valmivat doktoritööd läbib konossöörliku ehk objektikeskse kunsti uurimismeetodi teema ning tema nägemuses on tehnilised uuringud osa tänasest konossöörlikust uurimismeetodist. Meetodi aluseks on kunstiteose lähivaatlus, see hõlmab kunstiteose visuaalset analüüsi, arhiiviallikate ülevaatamist ja tehnilisi uuringuid, mis aitavad kinnitada või ümber lükata eelnevast tehtud järeldusi. Koppel tõdeb, et kunstiekspertiis, atribueerimine on alati tõlgenduslik protsess: mida rohkem erinevaid uuringuid see hõlmab, seda tõeväärsem on tulemus. Ilma kunstiajaloolise ekspertiisita ei ole võimalik teoseid atribueerida, kuid kunstiekspertiis, mis ei hõlma tehnilisi uuringuid, ei tundu täna enam tõsiseltvõetav. Arutluse alla tulevad ka hiljuti Eesti Ekspressis kajastatud kaks juhtumit, mis tõstatavad küsimusi kunstieksperdi autoriteedist ja vastutusest, ekspertarvamuse ja eksperthinnangu olemusest ning naiivsest usust tehniliste uuringute lunastavasse jõusse.

Vt ka seminarist võrsunud vestlusringi Sirbis.

Jaga sõpradega:
Lisa Google kalendrisse

Postitas Mari Laaniste
Viimati muudetud

Kunstiteadus ja visuaalkultuurMuinsus­kaitse ja konserveerimine Üritused